6 zabaw wspierających rozwój pamięci i umiejętności nauki

18 maja 2021
Udostępnij:
pamięć u dziecka

Dobra pamięć to podstawa dla wielu innych czynności wykonywanych przez twoje dziecko. Dzięki umiejętności szybkiego i trwałego zapamiętywania młody człowiek w przyszłości będzie mógł skutecznie uczyć się w szkole, ale też sprawnie radzić sobie w życiu: zapamięta imiona kolegów w klasie, rozkład dnia, czy drobne zakupy, które ma przynieść do domu.

Każde ćwiczenia pamięciowe budują w ludzkim mózgu nowe, trwałe połączenia. Im więcej ich jest, tym sprawniej zachodzą procesy myślowe. Połączenia te będą procentowały nie tylko w młodym wieku, ale również pozwolą zachować twojemu dziecku sprawność umysłową w dorosłym życiu. Pamięć można rozwijać na wiele sposobów. Najlepiej robić to poprzez zabawę. Oto kilka z nich.

1. Czego brakuje?

Jest to gra dla najmłodszych dzieci, ale może być interesująca także dla starszych. Weź przedmioty, takie jak zabawki, drobiazgi albo zdjęcia, którymi możesz bawić się z dzieckiem. Rozłóż je na podłodze lub stole. Niech dziecko chwilę się im przygląda. Następnie niech zakryje oczy (ale bez podglądania!). A Ty w tym czasie schowaj jedną rzecz. Następnie dziecko niech popatrzy na zbiór i powie, czego brakuje.

Po kilku razach i zwiększeniu liczby obiektów, możesz utrudnić poprzez dodatkowe zamienienie przedmiotów miejscami. Tu też postępuj powoli, nie przestawiaj wszystkiego na raz.

Ważne jest, żeby pozytywnie przyzwyczaić dziecko do błędów — kiedy się pomyli możesz świętować to krzycząc „POMYŁKA!”, ze śmiechem klaszcząc w dłonie. W ten sposób pokażesz dziecku, że pomyłki są normalnym i nawet czasami pożądanym elementem.

2. Memory

Grę „Memory” możesz kupić lub samodzielnie wydrukować wykorzystując znalezione w internecie zdjęcia. Zacznij od 10 kart, czyli 5 jednakowych par. Rozłóż je w taki sposób, żeby awersy, czyli obrazki, były niewidoczne. Mieszasz i tworzysz z nich prostokąt. Następnie po kolei odwracacie dwie dowolnie wybrane karty. Każdy zawodnik robi to skrycie przed innymi graczami. Jeśli są jednakowe — zabiera się parę, pokazując, że rzeczywiście obie były jednakowe. Jeśli nie, to odkłada się karty rewersem do góry, czyli tak, by obrazki były niewidoczne. Kolejny gracz robi to samo. Wygrywa osoba, która po zebraniu wszystkich par ma ich najwięcej.

Dziecko może też grać samo, ewentualnie mierząc sobie czas. To jest możliwe albo w wersji elektronicznej, albo gdy umie już obsługiwać stoper.

Wersja dla najmłodszych jest całkiem podobna do poprzedniej, chociaż nieco uproszczona. Podziel karty na dwie pule, w taki sposób, by w jednej były tylko niejednakowe. Dobrze, żeby na początku bawić się 3 parami, powoli zwiększając ich liczbę. Jedną część(czyli na początku 3 karty) ułóż przed dzieckiem, a ich pary rozłóż zakryte trochę dalej od dziecka. Niech je widzi — to wystarczy. Następnie bez pokazywania dziecku zabierz jedną z zakrytych kart. Teraz odwróć je i niech dziecko pokaże na swoim zestawie, której karty brakuje.

3. Zapamiętywanie ciągów słów

Przy pewnej modyfikacji, jest możliwe, że będzie to zabawa dla grupy, a przy jeszcze jednej zmianie — dla grupy, która nie zna się bardzo dobrze, na przykład na urodzinach, gdy przyjdą koledzy z klasy.

Dużym jej plusem jest to, że jest to gra słowna i możecie się w nią bawić na spacerze, albo w autobusie i w innych miejscach czy sytuacjach.

Grę rozpoczyna dziecko mówiąc dowolne słowo. Rodzic powtarza słowo dziecka i dodaje swoje. Dziecko powtarza wcześniejsze i dodaje następne. Gra toczy się do pierwszej pomyłki.

Inną odmianą jest opowiadanie historii. Możecie dodawać słowo albo nawet całe zdanie. Powinieneś pilnować tego, żeby historia miała sens. No i możecie także ustalić bardziej zaawansowaną punktację: umówić się powiedzmy na 5 minut, a następnie ten, kto się pomyli przy powtarzaniu traci punkt, zyskuje ten, którego przeciwnik się pomylił, a jeśli nie uda się dokończyć historii, to wszyscy uczestnicy dostają po dwa punkty.

Zabawa ta może być świetną alternatywą dla integracji grupy. Uczestnicy siadają w kole. Każdy z nich mówi swoje imię i dodatkowo wyraz, który go najlepiej opisuje. Można umówić się na przykład, że będą to nazwy zwierząt, roślin, albo bohaterów bajek. Utrudnieniem może być reguła, że dodanym słowem będzie przymiotnik zaczynający się na pierwszą literę imienia. Czyli na przykład „Porywający Piotr” albo „Altruistyczny Adam”. Każda następna osoba powtarza wyrazy i imiona poprzedników, a następnie dodaje swoje. Dobrze jest jeszcze raz powtórzyć kolejkę, kiedy wszyscy powtórzą pełną sekwencję.

W tym przypadku nie ma zwycięzcy, a pomyłki nagradza się oklaskami i radością, a następnie cała grupa pomaga przypomnieć wyraz i imię.

4. Sekwencje

Pamięć można ćwiczyć wykorzystując nawet zbiór kolorowych nakrętek z butelek. Znowu potrzebujecie par. Tym razem parzystej liczby różnych nakrętek. Byłoby super, gdyby udało się zebrać nawet po 4, 8, 12 każdego rodzaju. Czyli dwie, cztery lub sześć takich samych. Jeśli nie macie nakrętek, można użyć monet. Ponadto będziecie potrzebować czegoś do zasłaniania układanych sekwencji. Może być to zwykła kartka papieru.

Każdy uczestnik ma ułożyć w ukryciu sekwencję z nakrętek lub monet umówionej długości. Następnie je zakrywa. Każdy uczestnik odsłania swoją układankę na kilka sekund, pokazuje przeciwnikowi, a następnie znów zakrywa. Teraz staracie się nawzajem odtworzyć sekwencję drugiej osoby. Dobrze jest ustalić ograniczenie czasowe – np. 15 minut po tym, gdy skończy przeciwnik.

Jeśli gracie w więcej osób, dwie osoby grają tak, jak powyżej, a inne tylko odtwarzają określoną wcześniej sekwencję. Trzeba uważać, żeby mieć wystarczająco dużo zestawów jednakowych nakrętek: dwa zestawy na zagadki i po jednym dla każdego uczestnika.

5. Nowa bajka

Przeczytaj dziecku bajkę albo historyjkę. Następnie zadaje dziecku pytania na temat bajki. Co się wydarzyło? Jeśli pojawiły się obrazki, jakie kolory ubrań mieli bohaterowie? Możesz posunąć się jeszcze dalej i popytaj dziecko jak mogliby inaczej zachować się bohaterowie, co innego mogliby zrobić.

Taki dodatek łączenia pewnych elementów i wyszukiwania konsekwencji jest ważnym sposobem na pokazanie dziecku, że łączenie logiczne faktów wspomaga zapamiętywanie.

6. Historyjki mnemotechniczne

To już jest zabawa dla nieco starszych dzieci. Jest ona podobna do tej z zapamiętywaniem ciągu słów. Każdy, po kolei, będzie wymyślał słowo, określające rzecz. Każdy po jednym. Ale to nie koniec. Najpierw uczestnik powtarza wszystkie słowa wymyślone przez poprzedników, następnie dodaje swoje. Potem opowiada jednowyrazową scenkę, która ma pomóc zapamiętać wyraz, połączyć go z poprzednim. Na przykład:

– Skakanka, taboret. Dodaję majonez. Podskakujący żywy taboret wpada nogą do słoika majonezu, który wyskakuje jak ośmiornica na zewnątrz i pokazuje taboretowi język. Skakanka, taboret, majonez!

Zadbaj o to, by historyjki zawierały elementy, które są interesujące dla naszego mózgu. Niech będą karykaturalne, czyli malutkie, albo wielkie. Niech coś się rusza, niech się błyszczy, niech wydaje dźwięki. Pamiętaj, żeby historyjki nie były zbyt skomplikowane. Niech będą fantazyjne, niezwykłe i emocjonalne. Ważne jest też, żeby dotyczyły tylko dwóch przedmiotów z ciągu. Taka mnemotechnika nazywa się łańcuchem skojarzeń i jej ogniwa stanowią podstawę dla wielu, bardziej skomplikowanych, użytecznych i zaawansowanych mnemotechnik.

Wariacją tej gry może być zapamiętywanie listy zakupów, którą przeczytasz dziecku, sprawunek za sprawunkiem. Kiedy razem będziecie robić zakupy możesz sprawdzać z listą pamięć dziecka – to może być dla niego niesamowity dowód na skuteczność, a co więcej – na użyteczność technik wspierających pamięć.

Wymienione zabawy tak naprawdę są przekształconymi mnemotechnikami. Poprzez zabawę nakierowują myślenie dziecka na odpowiednie tory. W przyszłości maluch będzie mógł je wykorzystać, na przykład podczas nauki. Chociażby ostatnia zabawa pomagająca zapamiętać ciąg słów przez układanie ich w śmieszną historyjkę, świetnie może się sprawdzić na geografii, czy biologii!

Zadbaj o to, aby przeplatać zabawy bazujące na wzroku z tymi, które wykorzystują słuchanie i mówienie. Są to dla mózgu zupełnie różne, dwie ścieżki przetwarzania informacji. Dlatego też, procesy zapamiętywania będą przebiegały w nieco inny sposób. Jednak, jeżeli zadbasz o to, aby już od najmłodszych lat rozwijać u dziecka pamięć wzrokową i słuchową, na pewno zaowocuje to w przyszłości.

Pamiętaj, że na proces zapamiętywania ma wpływ kilka innych czynników. Aby procesy w mózgu zachodziły w prawidłowy sposób, a więc żeby zabawa w zapamiętywanie dawała efekt, musisz zadbać o:

  1. Koncentrację i skupienie uwagi dziecka na zabawie w zapamiętywanie.
  2. Jak najlepiej zmotywować dziecko do wykonywania zadania.. Sprawdzi się tu zapisywanie punktów i dawka zdrowej rywalizacji.
  3. Stan emocjonalny w czasie zapamiętywania. Jeżeli zabawie będą towarzyszyły pozytywne emocje, jest większa szansa na rozwój szlaków pamięciowych.
  4. Otoczenie, które powinno pozwolić na skupienie dziecka na zadaniu.

Pamiętaj też, że przy ćwiczeniu pamięci liczy się regularność. Częste, a krótkie sesje są dużo lepsze i mniej męczące dla dziecka. Wykorzystuj okazje! Bawcie się podczas jazdy samochodem, gdy gotujesz obiad, czy w kolejce do sklepu.

Artykuł powstał we współpracy z kanałem Praktyczne Rodzicielstwo:

Przeczytaj także

jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej
Rodzic

Jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej?

Ogromną rolę w dzisiejszym świecie odgrywa na każdym polu mnogość wyboru. Wśród fizycznych aktywności, które dziecko może sobie wybrać, jest ogrom możliwości. Taniec, jazda na rowerze lub rolkach, bieganie, piłka nożna, wspinaczka, tenis, pływanie - to tylko kilka sportów, którymi można spróbować zainteresować dziecko.

Jak zachęcić do jedzenia niejadka
Rodzic, Nauczyciel

Jak zachęcić do jedzenia przedszkolnego niejadka?

Przede wszystkim warto pamiętać, że bycie niejadkiem jest naturalnym etapem w rozwoju wielu dzieci. Jednak warto wiedzieć, jak temu przeciwdziałać i jak pomóc dziecku przełamać bariery żywieniowe.

przeniesienie dziecka do innej szkoły zasady
Rodzic, Nauczyciel

Przeniesienie dziecka do innej szkoły w trakcie roku szkolnego. Jakie są zasady?

Przeniesienia dziecka do innej szkoły jest możliwe także w trakcie roku szkolnego. Trzeba jednak spełnić kilka wymogów. Dowiedz się więcej.

Bądź na bieżąco!
Jeśli chcesz otrzymywać nasz newsletter z nowymi artykułami pojawiającymi się na blogu "Temat: Edukacja" - zapisz się przez poniższy formularz.
Korzystam z serwisu jako:
Uczeń (od 16. roku życia)
Rodzic
Nauczyciel
Zgadzam się na otrzymywanie informacji w formie:
Wiadomości e-mail
Powiadomień SMS
Telefonicznej
+48
Zapoznałem się z Informacją dotyczącą przetwarzania danych osobowych. Dane będą przetwarzane na podstawie mojej zgody, wyłącznie w celu wysyłki newslettera. Powyższą zgodę mogę wycofać w dowolnym czasie poprzez wypisanie się z Newsletter'a.
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako: „RODO”). Mniej >>
Administratorem danych osobowych dla platform WSiP innych niż: Uczę.pl, Klasówki.pl, Diagnoza z plusem oraz WSIPnet.pl w zakresie dotyczącym edukacji dla szkół podstawowych, są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. (poniżej informacja dla: „Produkty i usługi oferowane przez WSiP”)

Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:
• listownie na adres: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa,
• poprzez formularz kontaktowy na stronie www.wsip.pl,
• przesyłając wiadomość na adres e-mail: wsip@wsip.com.pl,
• dzwoniąc do nas na numer telefonu: Infolinia: 801 220 555.

Administratorem danych osobowych dla platform: Uczę.pl, Klasówki.pl, Diagnoza z plusem oraz platformy WSIPnet.pl w zakresie dotyczącym edukacji dla szkół podstawowych, jest szkoła (organ prowadzący szkołę), w której osoba, której dane dotyczą, jest dyrektorem, nauczycielem, uczniem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), do której uczeń uczęszcza. Poniżej informacja dla: „Produkty służące do wykonywania przez szkoły zadań edukacyjnych”.

I. Produkty i usługi oferowane przez WSiP

Inspektor Ochrony Danych
Na podstawie art. 37 ust. 1 RODO administrator danych wyznaczył p. Macieja Byczkowskiego na Inspektora ochrony danych. Osoby, których dane dotyczą mogą kontaktować się z inspektorem ochrony danych we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy RODO.
Jeżeli będziesz mieć jakiekolwiek wątpliwości w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z Inspektorem
• listownie na adres: Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
• przesyłając wiadomość na adres e-mail: iod@wsip.pl

Inspektor ochrony danych zapewnia pełną poufność komunikacji z osobami, których dane dotyczą. Zgodnie z art. 38 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest zobowiązany do zachowania tajemnicy lub poufności co do wykonywania swoich zadań – zgodnie z prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego.

Cel i podstawa prawna przetwarzania danych osobowych
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach:
• zawarcia i wykonania umowy (np. w związku z realizacją zamówienia lub realizacji usługi świadczonej drogą elektroniczną poprzez korzystanie z serwisów www i akceptację regulaminów). Podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność przetwarzania danych do zawarcia i wykonywania umowy (tj. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO),
• marketingu bezpośredniego produktów i usług własnych administratora, w tym w celach analitycznych i profilowania, w sposób inny niż z wykorzystaniem telekomunikacyjnego urządzenia końcowego lub poczty elektronicznej. Podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność przetwarzania do realizacji prawnie uzasadnionego interesu administratora, jakim jest możliwość prowadzenia marketingu bezpośredniego swoich usług (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO),
• marketingowych, w tym celach analitycznych i profilowania produktów i usług podmiotów z Grupy Wydawniczej WSiP oraz podmiotów współpracujących ze WSiP, działających na rynku edukacyjnym i wydawniczym. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda, pod warunkiem, że ta zgoda została nam udzielona (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO), w razie nieudzielenia zgody dane osobowe nie są przetwarzane w tym celu,
• realizacji Newslettera, w przypadku, gdy zostawiłaś/eś nam do tego celu adres e-mail na formularzu do Newslettera. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda, wyrażona poprzez pozostawienie adresu e-mail do tego celu, (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO),
• jednorazowego kontaktu telefonicznego lub mailowego przedstawiciela WSiP w związku z zadanym pytaniem lub zgłoszeniem, w zależności od wykonanej przez osobę aktywności. Podstawą prawną przetwarzania danych jest prawnie uzasadniony interes administratora danych (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO), jakim jest rzetelna obsługa osób odwiedzających strony serwisu oraz pomoc w uzyskaniu niezbędnych informacji. W przypadku, gdy kontakt związany będzie z przedstawieniem oferty lub inną formą marketingu bezpośredniego (niezamówioną informacją handlową), podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda osoby, której dane dotyczą (tj. art. 6 lit. a) RODO).
• udostępnienia danych innym podmiotom współpracującym ze WSiP, w celach marketingowych. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO), pod warunkiem, że ta zgoda została nam udzielona, w razie nieudzielenia zgody dane osobowe nie są przetwarzane w tym celu,
• ewentualnie w celu dochodzenia roszczeń związanych z zawartą umową (w tym również usługą świadczoną drogą elektroniczną w ramach serwisów www), co jest prawnie uzasadnionym interesem administratora danych (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO),
• rozpatrywania zgłoszonych reklamacji. Podstawą prawną przetwarzania danych jest obowiązek wynikający z przepisu prawa (tj. art. 6 ust. 1 lit. c) RODO) oraz niezbędność wykonania zawartej z Tobą umowy (tj. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO).

Informacje dotyczące profilowania
Na podstawie Twoich danych osobowych możemy dokonywać profilowania, czyli automatycznej oceny niektórych cech osobowych dotyczących Ciebie.
Celem profilowania jest lepsze dobranie dla Ciebie materiałów informacyjnych oraz ofert dotyczących naszych produktów, usług i wydarzeń. Dzięki profilowaniu będziesz otrzymywać mniej informacji dotyczących naszych ofert, ale lepiej dopasowanych do Twoich preferencji. W każdym momencie możesz wyrazić sprzeciw wobec profilowania.
W celu profilowania wykorzystujemy zazwyczaj informacje takie, jak wiek, płeć, region miejsca zamieszkania oraz wielkość miejscowości, zainteresowania, zawód, stanowisko, typ urządzenia (model w przypadku urządzeń mobilnych), dostawca Internetu, rozdzielczość ekranu, wersja systemu operacyjnego oraz przeglądarki, ustawienia preferencji języka, jak również informacje związane z realizowanymi przez Ciebie aktywnościami na naszych stronach www oraz zamówionymi produktami i usługami.

Odbiorcy danych
Dostęp do danych osobowych mogą mieć następujący odbiorcy danych:
• upoważnieni pracownicy administratora danych,
• usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych na potrzeby realizacji usług świadczonych dla administratora danych, w szczególności podmioty takie, jak Call Center, dostawcy usług IT, firmy księgowe, firmy windykacyjne, agencje reklamowe, firmy realizujące usługi mailingowe, usługi logistyczne i kurierskie, kancelarie prawne i audytorzy zewnętrzni, oraz ich upoważnieni pracownicy – w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania zleconych usług,
• podmioty współpracujące z administratorem danych, którym dane osobowe są udostępniane na podstawie dobrowolnej zgody osoby, której te dane dotyczą i w celach w niej wskazanych.

Przekazywanie danych do państw trzecich (tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy)
W związku z korzystaniem z systemu informatycznego zewnętrznych dostawców, może wystąpić konieczność przekazania danych osobowych do odbiorców w państwach trzecich, jednak zapewniamy, aby dane były odpowiednio zabezpieczone. W związku z powyższym współpracujemy wyłącznie z podmiotami, które posiadają aktualny certyfikat Privacy Shield (na terenie Stanów Zjednoczonych) lub podpisali z nami umowę opartą na Standardowych Klauzula Umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Oba rozwiązania gwarantują bezpieczeństwo przetwarzanych danych na poziomie obowiązującym w Unii Europejskiej.

Okres przechowywania danych
• Twoje dane osobowe będą przechowywane do momentu przedawnienia roszczeń z tytułu umowy/zamówienia lub do momentu wygaśnięcia obowiązku przechowywania danych wynikającego z przepisów prawa, w szczególności obowiązku przechowywania dokumentów księgowych dotyczących umowy/zamówienia, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
• W przypadku pozostawienia danych w formularzu kontaktowym, dane będą przechowywane do czasu zrealizowania zgłoszenia, a w niektórych sytuacjach do czasu przedawnienia roszczeń.
• Przestaniemy wcześniej przetwarzać Twoje dane wykorzystywane do celów marketingu bezpośredniego, w tym profilowania i celów analitycznych, jeżeli zgłosisz nam sprzeciw wobec przetwarzania danych w tych celach lub wycofasz nam udzieloną w tym zakresie zgodę.
• Jeżeli wyraził(a)eś nam zgodę na udostępnienie danych osobowych do innych podmiotów z Grupy Wydawniczej WSiP lub podmiotów wymienionych w zgodzie, w celu ich dalszego przetwarzania przez te podmioty w ramach działań marketingowych, dane będą udostępniane do momentu wycofania udzielonej nam zgody na udostępnienie danych.

Zasady gromadzenia danych
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak w przypadku zamówienia usług lub towarów, jak również rejestracji w serwisie internetowym, formularzach kontaktowych, podanie danych jest niezbędne do realizacji umowy/zamówienia/zgłoszenia. Podanie danych osobowych do celów marketingowych jest dobrowolne.

Prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych
W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, przepisy o ochronie danych gwarantują Ci szereg praw:
• prawo dostępu do swoich danych oraz uzyskania ich kopii;
• żądania sprostowania oraz uzupełnienia Twoich danych osobowych;
• w zakresie, w jakim podstawą przetwarzania Twoich danych osobowych jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu administratora, przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją;
• prawo sprzeciwu wobec przetwarzania na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania;
• prawo wycofania zgody w dowolnym momencie, w zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych była dobrowolna zgoda. Wycofanie zgody nie ma jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które realizowaliśmy na podstawie zgody, zanim została wycofana;
• żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych, jeżeli:
- kwestionujesz ich prawidłowość (na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość danych);
- przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem (a sprzeciwiasz się ich usunięciu żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystania);
- nie są już potrzebne do celów przetwarzania, ale są one Tobie potrzebne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- wniosłeś sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych (do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu);
• żądania dostarczenia Twoich danych w formacie ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego oraz do przesyłania ich innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe;
• żądania usunięcia Twoich danych osobowych, jeżeli:
- dane te nie są już niezbędne do celów, w których były przetwarzane;
- zgoda została cofnięta (w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody);
- wniosłeś sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych (w przypadku danych przetwarzanych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora);
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.

W celu skorzystania z powyższych praw prosimy o kontakt z Administratorem danych.

Ponadto osoba, ma prawo wnieść skargę na przetwarzanie jej danych osobowych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).

II. Produkty służące do wykonywania przez szkoły zadań edukacyjnych

W zakresie platform WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl oraz Diagnoza z plusem administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), w której osoba, której dane dotyczą, jest dyrektorem, nauczycielem, uczniem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), do której uczeń uczęszcza.

Z administratorem danych osobowych można kontaktować się na adres właściwej szkoły.

Dane osobowe są przetwarzane w celu umożliwienia korzystania z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl. lub Diagnoza z plusem. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia (UE) 2016/679, ponieważ przetwarzanie jest niezbędne do wykonania przez szkołę obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Odbiorcami danych osobowych są usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych w związku z prowadzeniem platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Dane osobowe będą przetwarzane przez okres, w którym osoba, której dane dotyczą, korzysta z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, dane osobowe tych osób będą przetwarzane przez okres, w którym uczeń korzysta z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Podanie danych osobowych przez osobę, której dane dotyczą, jest dobrowolne, jednakże podanie danych jest konieczne dla korzystania z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo:
• dostępu do swoich danych oraz uzyskania ich kopii;
• żądania sprostowania oraz uzupełnienia jej danych osobowych;
• żądania ograniczenia przetwarzania jej danych osobowych, jeżeli:
- kwestionuje ich prawidłowość (na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość danych);
- przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem (a osoba, której dane są przetwarzane sprzeciwia się ich usunięciu żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystania);
- nie są już potrzebne do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
• żądania dostarczenia danych jej dotyczących w formacie ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego oraz do przesyłania ich innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe;
• żądania usunięcia jej danych osobowych, jeżeli:
- dane te nie są już niezbędne do celów, w których były przetwarzane;
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.

Realizacja powyższych uprawnień następuje w sposób wskazany na platformach WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl oraz Diagnoza z plusem.

Osobie, której danej dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

W przypadku uznania, że administratorem lub współadministratorem danych osobowych są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., wszystkie powyższe informacje odnosić się będą również odpowiednio do tego podmiotu.

Aktualizacja 29 listopada 2019 roku