6 strategii: Jak pomóc dziecku w nauce

26 października 2021
Udostępnij:
jak pomóc dziecku w nauce

Pewnie pamiętasz ze szkoły nudne godziny, kiedy nauczyciel tłumaczył niezaangażowanej klasie jakiś temat zupełnie oderwany od rzeczywistości młodych ludzi. Czasami jeszcze następowało dyktowanie do zeszytów. Zeszyt miał być ładny, to znaczy taki, który podobał się nauczycielowi. Nie do pomyślenia były jakieś notatki wyjaśniające, rysuneczki, czy inne uporządkowanie wyliczanki.

Poznaj 6 strategii, które pozwolą dopasować wiedzę do potrzeb twojego dziecka i skutecznie ją przekazać.

Żeby dane zostały zapamiętane, muszą zostać wielokrotnie na różny, jak najbardziej angażujący dziecko sposób, powtórzone. Aby dziecko się czegoś nauczyło, najpierw musi te dane osadzić w pewnym kontekście. Wtedy stają się dla niego informacją. Tak powiązana informacja dołącza do już posiadanej wiedzy. Ale dobrze wiesz, że nie zawsze masz dobry dostęp do całej swojej wiedzy — czasami po prostu nie możesz sobie czegoś przypomnieć. Ważne jest, by mózg dziecka uznał tę nowo nabytą część wiedzy za znaczącą i użyteczną, dopiero to pozwoli dziecku na dłuższy czas zapamiętać informacje, które będą mu potrzebne w szkole, a później w dorosłym życiu.

Strategia 1: “repetitio est mater studiorum”, czyli powtarzaj materiał.

Koniecznie należy powtarzać materiał. Najpierw tego samego dnia, w którym dziecko zetknęło się z jego partią po raz pierwszy. Nowy materiał — powtórka. Warto jednak, by nie było to proste czytanie rozdziału z książki. Badania mówią, że już trzecie czytanie jest bez sensu i nie wpływa na zwiększenie ilości zapamiętanej wiedzy. Poza tym, powinniśmy wiedzieć, że można lepiej powtarzać niż czytając, a na koniec — cztery powtórki to minimum dla efektywnego zapamiętania Pierwsza — tego samego dnia, druga – dobrze by była następnego dnia, trzecia — na koniec tygodnia,  czwarta — na koniec miesiąca lub przerabianej partii materiału, działu czy okresu. Skoro w planie mamy minimum cztery powtórki, oprócz tego pierwszego zetknięcia się z informacją, to każda z nich powinna,  po pierwsze, mieć najlepszy efekt sama w sobie, a po drugie – jak najbardziej ułatwić następne. Temu służą następne strategie, z którymi Cię zapoznam.

Strategia 2: użyj emocji i rób przerwy.

Warto, żeby dziecko powiązało to, czego się uczy z emocjami. Jeśli będzie zafascynowane astronautyką, to informacja o tym, jak daleko dotarła sonda Voyager, samo w sobie może obudzić emocje. Ale jeśli dziecko nie uczy się o czymś dotyczącym jego pasji, to możemy spróbować w uczenie się wpleść grę albo opowiadanie historii. Jak? Zaproponuj na przykład dziecku, żeby jak najszybciej znalazło w tekście wszystkie zwierzęta. Możecie też poprosić, żeby opowiedziało, jakie według niego błędy popełnił bohater, a potem opowiedziało historię na swój sposób.

Jeśli chodzi o przerwy, to one pozwalają mózgowi odetchnąć, ale także zamknąć zdobyte informacje w mentalnym woreczku. Mózg potrzebuje go, żeby łatwiej zacząć wiązać te informacje z innymi. Badania sugerują, że robienie przerw, powiedzmy co pół godziny, pozwala zapamiętać większą ilość materiału.

Strategia 3: sposoby aktywnego notowania

Oto dwa przykłady:

  • Notatki metodą Cornella

notatka1

W tym schemacie wyróżniamy 4 elementy, z których składa się karta notatek. Na górze, w sekcji nagłówka, oddzielonej linią poziomą umieszczamy tytuł, ewentualnie datę sporządzenia LUB inne porządkujące informacje. W sekcji stopki, również wyraźnie oddzielonej, piszemy podsumowanie notatki — to robimy na koniec. Sekcję główną zaś dzielimy na dwie, mniej więcej w proporcji jeden do trzech. Sekcję odwołań umieszczamy po lewej stronie i jest ona mniej więcej trzy razy węższa od sekcji właściwej. Tam notujemy. Oczywiście możemy podczas tego notowania korzystać z rysunków, podkreśleń, kolorów, znaczników i ikon — tym lepiej dla nas. W sekcji odwołań możemy zaznaczyć źródła, odwołania do innych tematów, ważne nazwiska, słowa kluczowe i wszystkie tego typu informacje dodatkowe. Możemy dodawać tu informacje zarówno na etapie tworzenia, jak i na etapie analizy przy tworzeniu podsumowania czy powtórek.

  • Drugi sposób notowania: Mapy myśli, mapy koncepcyjne i sketchnotki.

notatka2

Notatki organizujemy na kartce, przy czym ważne jest, by posiadały zaznaczone wzajemne powiązania — do tego możemy użyć na przykład strzałek. Istotne jest też, by były kolorowe, by zawierały rysunki, ikony, symbole.

Takie notowanie warto zacząć już na etapie tworzenia notatek na podstawie tekstu. Warto też używać i tworzyć własny kod kolorystyczny, ikoniczny czy symboliczny Na przykład, zamiast pisać “wszystko” czy “wszyscy” – używamy symbolu matematycznego, który ma takie znaczenie. Informacja, która jest ciekawa — buźka z otwartą buzią i żarówką nad głową. Z kodem kolorystycznym jest o tyle trudniej, że wymaga przygotowania legendy. Tu będziemy musieli wspomóc dziecko. Kiedy już powstanie legenda, to w podręczniku, na sketchnote czy w notatce systemem Cornella, możemy w łatwy sposób wyszczególnić daty, osoby czy definicje terminów.

Notatki warto po pierwsze trenować, a po drugie przepisywać. Powodów jest przynajmniej dwa:

  • Po pierwsze – każda kolejna wersja notatki jest ładniejsza, bardziej dopracowana i przyjemniejsza,
  • Po drugie – każde przepisanie, najlepiej najpierw z pamięci, a potem nanosząc poprawki z oryginału, wspomaga procesy zapamiętywania. Jeśli w tym momencie zachęcamy dziecko do kreatywności, to na pewno zacznie stosować ikony (czyli buźki, wykrzykniki, żarówki i inne) symbole i skróty, a ponadto znajdzie wiele nowych powiązań między elementami.

Strategia 4: Mieszanie tematyk

Istotne jest, że nasz mózg lubi lekki bałagan. Nie na tyle duży, by przytłaczał, ale taki, by inspirował i pozwalał być kreatywnym. Kiedy dziecko uczy się o liściu z biologii, warto, żeby to był liść, który znajduje się gdzieś konkretnie na świecie. Kiedy uczy się o trójkącie Pitagorasa, to warto, żeby dowiedziało się do czego i jak był wykorzystywany (geometrzy w Starożytnym Egipcie), kiedy uczy się o Kazimierzu Wielkim — niech zobaczy dlaczego zamki na Szlaku Orlich gniazd miały takie wielkie znaczenie.  Osadzanie wiedzy w szerszym kontekście, w historiach i w przestrzeni, sprzyja jej trwałości i głębszemu przyswojeniu.

Strategia 5: Kreatywna praca nad wiedzą

Tu zaczyna się niesamowita przygoda, zarówno dla Twojego dziecka, jak i dla Ciebie! Praca nad wiedzą to takie powtarzanie przeczytanej czy przyniesionej wiedzy, żeby dziecko jak najmocniej powiązało to, co dla niego nowe z tym, czego wcześniej już się nauczyło. Ponadto, jeśli równocześnie nowa wiedza z kilku dziedzin jest powiązana, to mózg dużo lepiej działa i zapamiętuje, wiążąc na różne sposoby poszczególne informacje.

Jest wiele sposobów na wiązanie nowej oraz zdobytej już wiedzy. Sześć z nich jest szeroko stosowanych i uważanych przez specjalistów od skutecznego uczenia się za efektywne. Są to:

  • Zbieranie informacji z wielu źródeł czyli przeszukiwanie Internetu czy książek, zapytanie kolegi, przypomnienie sobie tego, co zapisało się na lekcji.
  • Rozbijanie (rozkład) informacji na poszczególne elementy. Przykładem jest robienie tabel, wybieranie różnych kontekstów z książki.
  • Wybranie z całej treści tych fragmentów, na których powinno się skupić, które są istotne. Przykładem może być wybieranie z lektury z języka polskiego charakterystyk postaci albo środków retorycznych użytych w wypowiedzi.
  • Użycie porównań, na przykład to, która armia była większa, który sposób działania jest szybszy, który gatunek zwierząt bardziej rozpowszechniony.
  • Układanie elementów w kolejności wedle różnych kryteriów, np. rzek od najdłuższej albo krajów – od emitujących najwięcej CO2 lun największej powierzchni.
  • Podział elementów na zbiory, znowu według wybranego kryterium. Tu przykładem jest podział na planety , które mają duże księżyce, takie, których księżyce są małe i takie, które ich w ogóle nie mają.

Im więcej tych różnych sposobów, dziecko użyje podczas nauki, tym więcej zapamięta. Czasami można się zagubić w tych sposobach. Oto pięć konkretnych zaleceń, które dodatkowo mogą być zabawne i zachęcić dziecko do zapamiętywania.

  1. Tworzenie ściągi. Jeśli zrobimy z tego grę, to może być dla dziecka niezła zabawa. Z notatki utwórz jak najmniejszą ściągę. Nie dwa razy mniejszą, ale cztery, osiem razy mniejszą! To jest wyzwanie. Jeśli jesteś nauczycielem: możesz zrobić zawody, w których najmniejsza ściąga będzie mogła być używana podczas sprawdzianu. Tylko niech będzie papierowa, bez takich pomocy, jak lupa.
  2. Tworzenie testów i quizów, zestawów pytań. Jeśli przy drugim powtórzeniu dziecko stworzy quiz, na który będzie musiało odpowiedzieć, to przy trzecim powtórzeniu na pewno wiele się nauczy. Ponadto, samo emocjonalnie wzmocni znaczenie tego, co zapomniało. Nie chodzi tu znowu o ocenianie, nagradzanie, ale o ściganie się z samym sobą, a jeszcze lepiej — z koleżanką lub kolegą z klasy. Można tworzyć sprawdziany dla siebie nawzajem.
  3. Tworzenie infografiki. Każdy temat można przedstawić graficznie na kartce papieru, za pomocą obrazów i słów przekazać wiedzę z tematu “Krążenie wody w przyrodzie” albo “Bitwa Warszawska”, a infografiką – “Chmury zwykłe i niezwykłe”. To, czy ta infografika będzie piękna, jest równie ważne, jak to, czy będzie merytoryczna. Badania, od wielu lat, przypominają, że sztuka i piękno wspiera pracę mózgu.
  4. Wyprawa do biblioteki. Niech to będzie zaplanowana „inwazja” w poszukiwaniu dodatkowych informacji, wyjaśnienia zagadek i poszerzenia horyzontów, taka wyprawa z siedzeniem w czytelni i celebrowaniem nauki. Może to być miejsce, gdzie od czasu do czasu będziesz z dzieckiem robić powtórki z działów lub z całego tygodnia. Ma to jeszcze jeden plus: to miejsce jest dedykowane wiedzy i pozbawione rozpraszaczy. Dziecku będzie łatwiej się skupić, Tobie zresztą też.
  5. Wspólne uczenie się grupy dzieci. Oczywiście nadzorowane, ale znowu, badania sugerują, że dzieci lepiej uczą się od siebie nawzajem niż od dorosłych. Zainspiruj je do wymiany wiedzy, pomóż im w tym na wiele sposobów, kontroluj sytuację, a wyciągniesz z tego wiele profitów. To może być niesamowita nauka wspólnej pracy, a na pewno poznanie perspektywy innych wpłynie na skuteczniejsze zapamiętywanie.

To tylko kilka przykładowych narzędzi, które będą wspierały głęboką pracę nad zdobywaną wiedzą. Testy natomiast, tak powszechne w szkole, znajdują się na zupełnie przeciwnym biegunie.

Przeczytaj także: 9 sposobów na rozwijanie kreatywności u dziecka

Strategia 6: uaktywnianie mózgu

Czasami jednak nie ma możliwości uczyć się w sposób aktywny. Czy możemy coś z tym zrobić?

Jeśli Twoje dziecko na przykład słucha audiobooka lektury, to nie jest źle. Zacznijmy od ekstremalnej sytuacji, jedziecie autem po wybojach albo po prostu nie lubi czytać i jest w domu. Starajcie się i tak mimo wszystko uaktywnić mózg w inny sposób. Badania sugerują, że bazgranie, spacerowanie czy wypisywanie usłyszanych informacji zwiększa o ponad 10% do 30% zapamiętywanie informacji.

Poza tym testuj. Wymyślaj sposoby, które są najbardziej odpowiednie dla Twojego dziecka. Każdy jest dobry, który zaangażuje dziecko i ułatwi jego uczenie się.

Przeczytaj także: 7 kreatywnych zabaw uczących skupienia

Artykuł powstał we współpracy z kanałem na YouTube: Praktyczne Rodzicielstwo.

Przeczytaj także

jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej
Rodzic

Jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej?

Ogromną rolę w dzisiejszym świecie odgrywa na każdym polu mnogość wyboru. Wśród fizycznych aktywności, które dziecko może sobie wybrać, jest ogrom możliwości. Taniec, jazda na rowerze lub rolkach, bieganie, piłka nożna, wspinaczka, tenis, pływanie - to tylko kilka sportów, którymi można spróbować zainteresować dziecko.

Jak zachęcić do jedzenia niejadka
Rodzic, Nauczyciel

Jak zachęcić do jedzenia przedszkolnego niejadka?

Przede wszystkim warto pamiętać, że bycie niejadkiem jest naturalnym etapem w rozwoju wielu dzieci. Jednak warto wiedzieć, jak temu przeciwdziałać i jak pomóc dziecku przełamać bariery żywieniowe.

przeniesienie dziecka do innej szkoły zasady
Rodzic, Nauczyciel

Przeniesienie dziecka do innej szkoły w trakcie roku szkolnego. Jakie są zasady?

Przeniesienia dziecka do innej szkoły jest możliwe także w trakcie roku szkolnego. Trzeba jednak spełnić kilka wymogów. Dowiedz się więcej.

Bądź na bieżąco!
Jeśli chcesz otrzymywać nasz newsletter z nowymi artykułami pojawiającymi się na blogu "Temat: Edukacja" - zapisz się przez poniższy formularz.
Korzystam z serwisu jako:
Uczeń (od 16. roku życia)
Rodzic
Nauczyciel
Zgadzam się na otrzymywanie informacji w formie:
Wiadomości e-mail
Powiadomień SMS
Telefonicznej
+48
Zapoznałem się z Informacją dotyczącą przetwarzania danych osobowych. Dane będą przetwarzane na podstawie mojej zgody, wyłącznie w celu wysyłki newslettera. Powyższą zgodę mogę wycofać w dowolnym czasie poprzez wypisanie się z Newsletter'a.
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako: „RODO”). Mniej >>
Administratorem danych osobowych dla platform WSiP innych niż: Uczę.pl, Klasówki.pl, Diagnoza z plusem oraz WSIPnet.pl w zakresie dotyczącym edukacji dla szkół podstawowych, są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. (poniżej informacja dla: „Produkty i usługi oferowane przez WSiP”)

Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:
• listownie na adres: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa,
• poprzez formularz kontaktowy na stronie www.wsip.pl,
• przesyłając wiadomość na adres e-mail: wsip@wsip.com.pl,
• dzwoniąc do nas na numer telefonu: Infolinia: 801 220 555.

Administratorem danych osobowych dla platform: Uczę.pl, Klasówki.pl, Diagnoza z plusem oraz platformy WSIPnet.pl w zakresie dotyczącym edukacji dla szkół podstawowych, jest szkoła (organ prowadzący szkołę), w której osoba, której dane dotyczą, jest dyrektorem, nauczycielem, uczniem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), do której uczeń uczęszcza. Poniżej informacja dla: „Produkty służące do wykonywania przez szkoły zadań edukacyjnych”.

I. Produkty i usługi oferowane przez WSiP

Inspektor Ochrony Danych
Na podstawie art. 37 ust. 1 RODO administrator danych wyznaczył p. Macieja Byczkowskiego na Inspektora ochrony danych. Osoby, których dane dotyczą mogą kontaktować się z inspektorem ochrony danych we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy RODO.
Jeżeli będziesz mieć jakiekolwiek wątpliwości w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z Inspektorem
• listownie na adres: Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
• przesyłając wiadomość na adres e-mail: iod@wsip.pl

Inspektor ochrony danych zapewnia pełną poufność komunikacji z osobami, których dane dotyczą. Zgodnie z art. 38 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest zobowiązany do zachowania tajemnicy lub poufności co do wykonywania swoich zadań – zgodnie z prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego.

Cel i podstawa prawna przetwarzania danych osobowych
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach:
• zawarcia i wykonania umowy (np. w związku z realizacją zamówienia lub realizacji usługi świadczonej drogą elektroniczną poprzez korzystanie z serwisów www i akceptację regulaminów). Podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność przetwarzania danych do zawarcia i wykonywania umowy (tj. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO),
• marketingu bezpośredniego produktów i usług własnych administratora, w tym w celach analitycznych i profilowania, w sposób inny niż z wykorzystaniem telekomunikacyjnego urządzenia końcowego lub poczty elektronicznej. Podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność przetwarzania do realizacji prawnie uzasadnionego interesu administratora, jakim jest możliwość prowadzenia marketingu bezpośredniego swoich usług (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO),
• marketingowych, w tym celach analitycznych i profilowania produktów i usług podmiotów z Grupy Wydawniczej WSiP oraz podmiotów współpracujących ze WSiP, działających na rynku edukacyjnym i wydawniczym. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda, pod warunkiem, że ta zgoda została nam udzielona (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO), w razie nieudzielenia zgody dane osobowe nie są przetwarzane w tym celu,
• realizacji Newslettera, w przypadku, gdy zostawiłaś/eś nam do tego celu adres e-mail na formularzu do Newslettera. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda, wyrażona poprzez pozostawienie adresu e-mail do tego celu, (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO),
• jednorazowego kontaktu telefonicznego lub mailowego przedstawiciela WSiP w związku z zadanym pytaniem lub zgłoszeniem, w zależności od wykonanej przez osobę aktywności. Podstawą prawną przetwarzania danych jest prawnie uzasadniony interes administratora danych (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO), jakim jest rzetelna obsługa osób odwiedzających strony serwisu oraz pomoc w uzyskaniu niezbędnych informacji. W przypadku, gdy kontakt związany będzie z przedstawieniem oferty lub inną formą marketingu bezpośredniego (niezamówioną informacją handlową), podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda osoby, której dane dotyczą (tj. art. 6 lit. a) RODO).
• udostępnienia danych innym podmiotom współpracującym ze WSiP, w celach marketingowych. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO), pod warunkiem, że ta zgoda została nam udzielona, w razie nieudzielenia zgody dane osobowe nie są przetwarzane w tym celu,
• ewentualnie w celu dochodzenia roszczeń związanych z zawartą umową (w tym również usługą świadczoną drogą elektroniczną w ramach serwisów www), co jest prawnie uzasadnionym interesem administratora danych (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO),
• rozpatrywania zgłoszonych reklamacji. Podstawą prawną przetwarzania danych jest obowiązek wynikający z przepisu prawa (tj. art. 6 ust. 1 lit. c) RODO) oraz niezbędność wykonania zawartej z Tobą umowy (tj. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO).

Informacje dotyczące profilowania
Na podstawie Twoich danych osobowych możemy dokonywać profilowania, czyli automatycznej oceny niektórych cech osobowych dotyczących Ciebie.
Celem profilowania jest lepsze dobranie dla Ciebie materiałów informacyjnych oraz ofert dotyczących naszych produktów, usług i wydarzeń. Dzięki profilowaniu będziesz otrzymywać mniej informacji dotyczących naszych ofert, ale lepiej dopasowanych do Twoich preferencji. W każdym momencie możesz wyrazić sprzeciw wobec profilowania.
W celu profilowania wykorzystujemy zazwyczaj informacje takie, jak wiek, płeć, region miejsca zamieszkania oraz wielkość miejscowości, zainteresowania, zawód, stanowisko, typ urządzenia (model w przypadku urządzeń mobilnych), dostawca Internetu, rozdzielczość ekranu, wersja systemu operacyjnego oraz przeglądarki, ustawienia preferencji języka, jak również informacje związane z realizowanymi przez Ciebie aktywnościami na naszych stronach www oraz zamówionymi produktami i usługami.

Odbiorcy danych
Dostęp do danych osobowych mogą mieć następujący odbiorcy danych:
• upoważnieni pracownicy administratora danych,
• usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych na potrzeby realizacji usług świadczonych dla administratora danych, w szczególności podmioty takie, jak Call Center, dostawcy usług IT, firmy księgowe, firmy windykacyjne, agencje reklamowe, firmy realizujące usługi mailingowe, usługi logistyczne i kurierskie, kancelarie prawne i audytorzy zewnętrzni, oraz ich upoważnieni pracownicy – w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania zleconych usług,
• podmioty współpracujące z administratorem danych, którym dane osobowe są udostępniane na podstawie dobrowolnej zgody osoby, której te dane dotyczą i w celach w niej wskazanych.

Przekazywanie danych do państw trzecich (tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy)
W związku z korzystaniem z systemu informatycznego zewnętrznych dostawców, może wystąpić konieczność przekazania danych osobowych do odbiorców w państwach trzecich, jednak zapewniamy, aby dane były odpowiednio zabezpieczone. W związku z powyższym współpracujemy wyłącznie z podmiotami, które posiadają aktualny certyfikat Privacy Shield (na terenie Stanów Zjednoczonych) lub podpisali z nami umowę opartą na Standardowych Klauzula Umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Oba rozwiązania gwarantują bezpieczeństwo przetwarzanych danych na poziomie obowiązującym w Unii Europejskiej.

Okres przechowywania danych
• Twoje dane osobowe będą przechowywane do momentu przedawnienia roszczeń z tytułu umowy/zamówienia lub do momentu wygaśnięcia obowiązku przechowywania danych wynikającego z przepisów prawa, w szczególności obowiązku przechowywania dokumentów księgowych dotyczących umowy/zamówienia, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
• W przypadku pozostawienia danych w formularzu kontaktowym, dane będą przechowywane do czasu zrealizowania zgłoszenia, a w niektórych sytuacjach do czasu przedawnienia roszczeń.
• Przestaniemy wcześniej przetwarzać Twoje dane wykorzystywane do celów marketingu bezpośredniego, w tym profilowania i celów analitycznych, jeżeli zgłosisz nam sprzeciw wobec przetwarzania danych w tych celach lub wycofasz nam udzieloną w tym zakresie zgodę.
• Jeżeli wyraził(a)eś nam zgodę na udostępnienie danych osobowych do innych podmiotów z Grupy Wydawniczej WSiP lub podmiotów wymienionych w zgodzie, w celu ich dalszego przetwarzania przez te podmioty w ramach działań marketingowych, dane będą udostępniane do momentu wycofania udzielonej nam zgody na udostępnienie danych.

Zasady gromadzenia danych
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak w przypadku zamówienia usług lub towarów, jak również rejestracji w serwisie internetowym, formularzach kontaktowych, podanie danych jest niezbędne do realizacji umowy/zamówienia/zgłoszenia. Podanie danych osobowych do celów marketingowych jest dobrowolne.

Prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych
W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, przepisy o ochronie danych gwarantują Ci szereg praw:
• prawo dostępu do swoich danych oraz uzyskania ich kopii;
• żądania sprostowania oraz uzupełnienia Twoich danych osobowych;
• w zakresie, w jakim podstawą przetwarzania Twoich danych osobowych jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu administratora, przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją;
• prawo sprzeciwu wobec przetwarzania na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania;
• prawo wycofania zgody w dowolnym momencie, w zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych była dobrowolna zgoda. Wycofanie zgody nie ma jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które realizowaliśmy na podstawie zgody, zanim została wycofana;
• żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych, jeżeli:
- kwestionujesz ich prawidłowość (na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość danych);
- przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem (a sprzeciwiasz się ich usunięciu żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystania);
- nie są już potrzebne do celów przetwarzania, ale są one Tobie potrzebne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- wniosłeś sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych (do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu);
• żądania dostarczenia Twoich danych w formacie ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego oraz do przesyłania ich innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe;
• żądania usunięcia Twoich danych osobowych, jeżeli:
- dane te nie są już niezbędne do celów, w których były przetwarzane;
- zgoda została cofnięta (w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody);
- wniosłeś sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych (w przypadku danych przetwarzanych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora);
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.

W celu skorzystania z powyższych praw prosimy o kontakt z Administratorem danych.

Ponadto osoba, ma prawo wnieść skargę na przetwarzanie jej danych osobowych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).

II. Produkty służące do wykonywania przez szkoły zadań edukacyjnych

W zakresie platform WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl oraz Diagnoza z plusem administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), w której osoba, której dane dotyczą, jest dyrektorem, nauczycielem, uczniem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), do której uczeń uczęszcza.

Z administratorem danych osobowych można kontaktować się na adres właściwej szkoły.

Dane osobowe są przetwarzane w celu umożliwienia korzystania z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl. lub Diagnoza z plusem. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia (UE) 2016/679, ponieważ przetwarzanie jest niezbędne do wykonania przez szkołę obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Odbiorcami danych osobowych są usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych w związku z prowadzeniem platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Dane osobowe będą przetwarzane przez okres, w którym osoba, której dane dotyczą, korzysta z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, dane osobowe tych osób będą przetwarzane przez okres, w którym uczeń korzysta z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Podanie danych osobowych przez osobę, której dane dotyczą, jest dobrowolne, jednakże podanie danych jest konieczne dla korzystania z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo:
• dostępu do swoich danych oraz uzyskania ich kopii;
• żądania sprostowania oraz uzupełnienia jej danych osobowych;
• żądania ograniczenia przetwarzania jej danych osobowych, jeżeli:
- kwestionuje ich prawidłowość (na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość danych);
- przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem (a osoba, której dane są przetwarzane sprzeciwia się ich usunięciu żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystania);
- nie są już potrzebne do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
• żądania dostarczenia danych jej dotyczących w formacie ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego oraz do przesyłania ich innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe;
• żądania usunięcia jej danych osobowych, jeżeli:
- dane te nie są już niezbędne do celów, w których były przetwarzane;
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.

Realizacja powyższych uprawnień następuje w sposób wskazany na platformach WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl oraz Diagnoza z plusem.

Osobie, której danej dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

W przypadku uznania, że administratorem lub współadministratorem danych osobowych są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., wszystkie powyższe informacje odnosić się będą również odpowiednio do tego podmiotu.

Aktualizacja 29 listopada 2019 roku