Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Testy ważniejsze dla szkół niż wychowanie szczęśliwych ludzi

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka / Zarządzanie placówką
Testy ważniejsze dla szkół niż wychowanie szczęśliwych ludzi

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Buffalo, rozwój osobisty i zdolności zawodowe zostały zepchnięte na drugi plan, wypierane przez skupienie się na wynikach testów w szkołach. Czy rezultaty testów są ważniejsze dla szkół niż wychowanie szczęśliwych ludzi? W badaniu przeanalizowano cele edukacyjne dyrektorów w tysiącach szkół publicznych i prywatnych w ciągu dwóch dekad. Stwierdzono, że zmiana priorytetów jest najbardziej widoczna w szkołach publicznych. Badanie opublikowane w kwartalniku Educational Administration Quarterly, jest jednym z nielicznych badań oceniających wpływ polityki edukacyjnej na priorytety dyrektorów szkół.

– Rozwój umiejętności akademickich i miękkich ma kluczowe znaczenie nie tylko dla wszechstronnego rozwoju dziecka w szkole, ale także dla sukcesu zawodowego i życiowego – mówi dr Jaekyung Lee, główny badacz.

W ankietach zwrócono się do dyrektorów o wybranie trzech najważniejszych priorytetów spośród następujących celów: podstawowe umiejętności literackie i liczbowe, doskonałość akademicka, rozwój osobisty, umiejętności zawodowe, nawyki i dyscyplina pracy, relacje międzyludzkie, wartości moralne i świadomość wielokulturowa. Zmiana nastąpiła kosztem rozwoju osobistego – samooceny i samoświadomości. W 1991 roku w badaniu aż 62% dyrektorów szkół publicznych wybrało właśnie to jako swój priorytet. W 2012 roku było to już tylko 32%. Spadło również znaczenie umiejętności zawodowych. Natomiast odsetek dyrektorów oceniających go jako jeden z trzech najważniejszych priorytetów spadł z 13% do 9%. Bardzo istotne jest, by dyrektorzy opracowali strategię wypełniającą całą misję edukacyjną. Taką, która będzie obejmować naukę akademicką, społeczno-emocjonalną, moralną, wielokulturową i zawodową. To ważne, bo pozwala zaspokoić różnorodne potrzeby uczniów, a co za tym idzie i społeczeństwa. Artykuł powstał na podstawie publikacji: Is “Whole Child” Education Obsolete? Public School Principals’ Educational Goal Priorities in the Era of Accountability – Jaekyung Lee, Moosung Lee, 2020 (sagepub.com)

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content