Uczeń nie radzi sobie z emocjami. Jak mu pomóc?

8 lutego 2023
Udostępnij:
uczeń nie radzi sobie z emocjami jak mu pomóc

Funkcjonowanie w rzeczywistości szkolnej wymaga od ucznia zdolności kontrolowania swojego zachowania, umiejętności podporządkowania się regułom i zasadom, a także radzenia sobie z presją oceniania i rywalizacji. Gdy uczeń nie radzi sobie z emocjami i przeżywa je o wiele mocniej niż inni, jest to dla niego niezwykle trudne. Nieumiejętność regulowania i prawidłowego wyrażania emocji może być bardzo uciążliwe zarówno dla ucznia, jak i jego otoczenia. Taki uczeń wymaga od nauczyciela indywidualnego traktowania i pomocy, która powinna zacząć się od zrozumienia jego problemów.

Jakie mogą być przyczyny zaburzeń emocjonalnych u dzieci?

  • błędy wychowawcze rodziców – zbyt rygorystyczne wymaganie od dziecka, aby było ciche i zawsze panowało nad sobą lub zbyt duża swoboda, rozpieszczanie, a także zbyt duże wymagania, którym dziecko nie jest w stanie sprostać;
  • powielanie zachowań rodziców, którzy mają problemy z regulowaniem emocji;
  • przemoc, kłótnie w rodzinie, atmosfera strachu;
  • brak zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka – bezpieczeństwa, miłości, bliskości;
  • przeżyte traumy;
  • schorzenia, które negatywnie wpływają na gospodarkę hormonalną.

Co może wskazywać na to, że uczeń nie radzi sobie z emocjami (ma zaburzenia emocjonalne)?

Sytuacją alarmującą jest to, gdy uczeń ma trudności z wyrażaniem emocji w sposób zgodny z wymaganiami otoczenia. Mogą występować u niego gwałtowne wybuchy złości w formie agresji werbalnej lub fizycznej, skierowanej na inną osobę, przedmiot lub samego siebie. Dziecko może być drażliwe, skore do kłótni, może krzyczeć, dokuczać rówieśnikom lub niszczyć przedmioty.

Sygnałem ostrzegawczym może być także sytuacja, w której uczeń ma problem z utrzymaniem swojej aktywności na właściwym, dostosowanym do sytuacji poziomie. W ten sposób może nie tylko dezorganizować pracę na lekcji, ale także absorbować dużo więcej uwagi nauczyciela. W grupie „podwyższonego ryzyka” są także uczniowie nadmiernie ruchliwi, podejmujący różne działania, zniecierpliwieni i niepotrafiący wytrzymać bezczynności.

Nierzadko dostrzec można także swoisty przymus wykonywania drobnych czynności lub zbędnych, nieekonomicznych ruchów. To właśnie w ten sposób dzieci rozładowują pobudzenie, z którym nie potrafią sobie poradzić w inny sposób.

Objawy zaburzeń emocjonalnych u dziecka i ich skutki

Objawem trudności w radzeniu sobie z emocjami, najczęściej z lękiem, może być również zahamowanie psychoruchowe. Uczeń jest bierny, apatyczny, wycofany, a jego reakcje mogą być zwolnione. Nie nawiązuje relacji rówieśniczych, nie angażuje się w prace i zadania szkolne. W wyniku takiego wycofania ma mniejszą możliwość rozwoju i często jest odsuwane przez grupę. Tego typu objawy jako nieuciążliwe dla otoczenia mogą być niedostrzegane i bagatelizowane. Powinny one jednak zwrócić uwagę dorosłych, bo tak samo jak wybuchy złości i nadmierna aktywność, alarmują o poważnych problemach, z którymi dziecko nie umie sobie samodzielnie poradzić.

Może Cię zainteresować: Dlaczego dziecko nie okazuje emocji? Może brać przykład z dorosłych

Problemem są także sytuacje, w których pojawiają się zaburzenia uwagi, trudności z koncentracją i nadmierne napięcie mięśniowe. Ze względu na wewnętrznie przeżywane napięcie psychiczne, uwaga najmłodszych łatwo rozprasza się i przenosi z jednego tematu na inny. Mogą występować okresy zupełnego wyłączenia się, na przemian z intensywną koncentracją na jakimś zadaniu. W ruchach, mimice i specyficznym napięciu całej sylwetki dziecka można zauważyć charakterystyczne napięcie mięśniowe.

Mogą pojawiać się także objawy somatyczne, które towarzyszą najczęściej emocjom strachu i lęku.

Mogą to być dolegliwości ze strony układu pokarmowego, bóle głowy, pocenie się, drżenie rąk, a także podwyższone ciśnienie.

Co może zrobić nauczyciel, aby pomóc uczniowi, który nie radzi sobie z emocjami?

  • Okaż uczniowi, że rozumiesz, iż jego zachowanie wynika z problemów, z którymi nie potrafi sobie poradzić, a nie ze złej woli. Trudne emocje które dziecko przeżywa są ważne, bo komunikują o niezaspokojeniu ważnych dla niego potrzeb.
  • Okaż akceptacje i wsparcie, a także ogranicz zwracanie uwagi na negatywne zachowania i podkreślaj te o pozytywnym charakterze.
  • Okaż uczniowi zainteresowanie jego problemami, tym, co przeżywa, zamiast skupiać się wyłącznie na jego zachowaniu. Postaraj się, aby dziecko poczuło, że jest traktowane poważnie, że jest bezpiecznie i może Ci zaufać. Bądź cierpliwy i życzliwy, nie krytykuj i nie wygłaszaj potępiających uwag. Wyjście z inicjatywą należy do nauczyciela, ponieważ dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi często są nieufne i unikają kontaktu.

Pomóż uczniowie odnaleźć wiarę we własne siły i możliwości

  • Trudne zachowania ucznia, który nie radzi sobie z emocjami, sprawiają, że otoczenie koncentruje się głównie na problemach, jakie sprawia. Pomóż uczniowi odnaleźć wiarę we własne siły i możliwości, a także wspieraj w odkrywaniu jego wartości – zdolności, umiejętności – czyli wszystkiego, co robi dobrze i co potrafi już osiągnąć. Niekoniecznie chodzi tu o nauczany w szkole przedmiot, może to być np. sport, sztuka lub działalność społeczna. Wspieraj ucznia w działaniu, szczególnie jeśli zraża się trudnościami, aby nie poddawał się i nie poniósł porażki.
  • Pomóż uczniowi w odnalezieniu się w grupie rówieśniczej. Dziecko wybuchające złością, drażliwe, kłótliwe, przeszkadzające na lekcji lub bierne i wycofane, zwykle nie ma dobrych relacji z kolegami. Dodatkowo może być przez nich postrzegane jako mające „specjalne prawa” – nauczyciel ma dla niego więcej czasu, w większym stopniu toleruje jego niewłaściwe zachowania, odpytuje w innych warunkach itp. W tej sytuacji pomocne może być przeprowadzenie rozmowy z uczniami z klasy pod nieobecność dziecka, którego problem dotyczy. Należy wyjaśnić, że dziecku potrzebna jest pomoc i że zrobić to mogą nie tylko dorośli, ale również koledzy i koleżanki. Podpowiedz, na czym taka pomoc ma polegać, a także podkreśl pozytywne cechy dziecka, na których koledzy i koleżanki mogą się skupić, a na które być może do tej pory nie zwrócili uwagi.

Inni czytali: Jak dbać o zdrowie psychiczne dzieci i dlaczego jest ono tak ważne?

Zachowanie nie może krzywdzić innych lub jego samego

  • Uczeń powinien wiedzieć, że ma prawo odczuwać emocje, ale zachowanie, którym je wyraża nie może krzywdzić innych lub jego samego. Pomóż dziecku znaleźć właściwy i bezpieczny sposób na wyrażenie trudnych emocji – np. zaproponuj narysowanie złości lub wyrażenie jej ruchem. Pokaż ćwiczenia, które pomogą się uspokoić np. głęboki oddech i liczenie do czterech podczas wypuszczania powietrza.
  • Ustal wspólnie z uczniami obowiązujące w klasie zasady zachowania. Dobrze jest porozmawiać z dziećmi o tym, co im w klasie przeszkadza. Nie należy jednak koncentrować się jedynie na zachowaniu ucznia z problemami. Na bazie tej rozmowy stwórzcie wspólnie zasady, które będą funkcjonowały w klasie oraz konsekwencje ich łamania. Dzięki temu dziecko wie, co może, a czego nie wolno mu robić i co za to grozi.
  • Organizuj dzieciom co pewien czas zajęcia relaksacyjne. Może to być np. lekcja ciszy realizowana w metodzie Montessori, joga, techniki wykorzystujące świadome oddychanie. Takie ćwiczenia pozwalają się wyciszyć, rozluźnić i uspokoić, ale wpływają też pozytywnie na koncentrację. Takie zajęcia mogą odbywać się regularnie z psychologiem, który pomoże wprowadzić ćwiczenia relaksacyjne, skupiające się na opanowaniu emocji dziecka.
  • Postaraj się nawiązać współpracę z rodzicami. Nie krytykując i nie obarczając ich winą, poinformuj o problemach i trudnościach dziecka. Postaraj się tak prowadzić rozmowy, aby były one wspólnym poszukiwaniem najlepszego sposobu pomocy dziecku. Poinformuj opiekunów o swoich działaniach i podpowiedz rozwiązania, jakimi mogą posłużyć się w domu. To rodzice mają największy wpływ na dziecko i bez ich zaangażowania trudno osiągnąć dobre rezultaty.

Czytaj także: Czy rodzice mogą odmówić zdiagnozowania dziecka, u którego pedagodzy podejrzewają niepełnosprawność lub zaburzenie?

Gdy uczeń nie radzi sobie z emocjami, w razie potrzeby warto zasugerować rodzicom pomoc specjalisty. Psycholog, pedagog lub lekarz mogą pomóc w odnalezieniu źródła problemów dziecka i zalecić odpowiednia terapię.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco >> ZAPISUJĘ SIĘ

Przeczytaj także

Pomysł na godzinę wychowawczą
Nauczyciel

Pomysł na godzinę wychowawczą: zaproś wolontariusza ze schroniska

Godzina wychowawcza nie musi być nudną dla dzieci i młodzieży "przerwą" między kolejnymi lekcjami. Przeciwnie, ma szansę stać się przełomowym momentem w życiu najmłodszych członków naszego społeczeństwa.

Jak wyciszyć nadpobudliwe dziecko
Rodzic, Nauczyciel

Jak wyciszyć nadpobudliwe dziecko?

Dziecko nadpobudliwe to dziecko, które ma problemy z koncentracją, nie potrafi skupić się na wykonywanym zadaniu, szybko i chętnie przerzuca swoje zainteresowanie z jednego obiektu na inny. Jest nadaktywne i wydaje się mieć niespożyte pokłady energii.

Po czym poznać że dziecko jest zaniedbane
Nauczyciel, Dyrektor, Rodzic

Po czym poznać, że dziecko jest zaniedbane?

Niestety form zaniedbania jest wiele i czasem trudno określić, czy mamy z nim do czynienia. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co powinno być alarmujące oraz jakie formy zaniedbania mogą wystąpić.

Bądź na bieżąco!
Jeśli chcesz otrzymywać nasz newsletter z nowymi artykułami pojawiającymi się na blogu "Temat: Edukacja" - zapisz się przez poniższy formularz.
Korzystam z serwisu jako:
Uczeń (od 16. roku życia)
Rodzic
Nauczyciel
Zgadzam się na otrzymywanie informacji w formie:
Wiadomości e-mail
Powiadomień SMS
Telefonicznej
+48
Zapoznałem się z Informacją dotyczącą przetwarzania danych osobowych. Dane będą przetwarzane na podstawie mojej zgody, wyłącznie w celu wysyłki newslettera. Powyższą zgodę mogę wycofać w dowolnym czasie poprzez wypisanie się z Newsletter'a.
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako: „RODO”). Mniej >>
Administratorem danych osobowych dla platform WSiP innych niż: Uczę.pl, Klasówki.pl, Diagnoza z plusem oraz WSIPnet.pl w zakresie dotyczącym edukacji dla szkół podstawowych, są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. (poniżej informacja dla: „Produkty i usługi oferowane przez WSiP”)

Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:
• listownie na adres: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa,
• poprzez formularz kontaktowy na stronie www.wsip.pl,
• przesyłając wiadomość na adres e-mail: wsip@wsip.com.pl,
• dzwoniąc do nas na numer telefonu: Infolinia: 801 220 555.

Administratorem danych osobowych dla platform: Uczę.pl, Klasówki.pl, Diagnoza z plusem oraz platformy WSIPnet.pl w zakresie dotyczącym edukacji dla szkół podstawowych, jest szkoła (organ prowadzący szkołę), w której osoba, której dane dotyczą, jest dyrektorem, nauczycielem, uczniem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), do której uczeń uczęszcza. Poniżej informacja dla: „Produkty służące do wykonywania przez szkoły zadań edukacyjnych”.

I. Produkty i usługi oferowane przez WSiP

Inspektor Ochrony Danych
Na podstawie art. 37 ust. 1 RODO administrator danych wyznaczył p. Macieja Byczkowskiego na Inspektora ochrony danych. Osoby, których dane dotyczą mogą kontaktować się z inspektorem ochrony danych we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy RODO.
Jeżeli będziesz mieć jakiekolwiek wątpliwości w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z Inspektorem
• listownie na adres: Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
• przesyłając wiadomość na adres e-mail: iod@wsip.pl

Inspektor ochrony danych zapewnia pełną poufność komunikacji z osobami, których dane dotyczą. Zgodnie z art. 38 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest zobowiązany do zachowania tajemnicy lub poufności co do wykonywania swoich zadań – zgodnie z prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego.

Cel i podstawa prawna przetwarzania danych osobowych
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach:
• zawarcia i wykonania umowy (np. w związku z realizacją zamówienia lub realizacji usługi świadczonej drogą elektroniczną poprzez korzystanie z serwisów www i akceptację regulaminów). Podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność przetwarzania danych do zawarcia i wykonywania umowy (tj. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO),
• marketingu bezpośredniego produktów i usług własnych administratora, w tym w celach analitycznych i profilowania, w sposób inny niż z wykorzystaniem telekomunikacyjnego urządzenia końcowego lub poczty elektronicznej. Podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność przetwarzania do realizacji prawnie uzasadnionego interesu administratora, jakim jest możliwość prowadzenia marketingu bezpośredniego swoich usług (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO),
• marketingowych, w tym celach analitycznych i profilowania produktów i usług podmiotów z Grupy Wydawniczej WSiP oraz podmiotów współpracujących ze WSiP, działających na rynku edukacyjnym i wydawniczym. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda, pod warunkiem, że ta zgoda została nam udzielona (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO), w razie nieudzielenia zgody dane osobowe nie są przetwarzane w tym celu,
• realizacji Newslettera, w przypadku, gdy zostawiłaś/eś nam do tego celu adres e-mail na formularzu do Newslettera. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda, wyrażona poprzez pozostawienie adresu e-mail do tego celu, (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO),
• jednorazowego kontaktu telefonicznego lub mailowego przedstawiciela WSiP w związku z zadanym pytaniem lub zgłoszeniem, w zależności od wykonanej przez osobę aktywności. Podstawą prawną przetwarzania danych jest prawnie uzasadniony interes administratora danych (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO), jakim jest rzetelna obsługa osób odwiedzających strony serwisu oraz pomoc w uzyskaniu niezbędnych informacji. W przypadku, gdy kontakt związany będzie z przedstawieniem oferty lub inną formą marketingu bezpośredniego (niezamówioną informacją handlową), podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda osoby, której dane dotyczą (tj. art. 6 lit. a) RODO).
• udostępnienia danych innym podmiotom współpracującym ze WSiP, w celach marketingowych. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO), pod warunkiem, że ta zgoda została nam udzielona, w razie nieudzielenia zgody dane osobowe nie są przetwarzane w tym celu,
• ewentualnie w celu dochodzenia roszczeń związanych z zawartą umową (w tym również usługą świadczoną drogą elektroniczną w ramach serwisów www), co jest prawnie uzasadnionym interesem administratora danych (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO),
• rozpatrywania zgłoszonych reklamacji. Podstawą prawną przetwarzania danych jest obowiązek wynikający z przepisu prawa (tj. art. 6 ust. 1 lit. c) RODO) oraz niezbędność wykonania zawartej z Tobą umowy (tj. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO).

Informacje dotyczące profilowania
Na podstawie Twoich danych osobowych możemy dokonywać profilowania, czyli automatycznej oceny niektórych cech osobowych dotyczących Ciebie.
Celem profilowania jest lepsze dobranie dla Ciebie materiałów informacyjnych oraz ofert dotyczących naszych produktów, usług i wydarzeń. Dzięki profilowaniu będziesz otrzymywać mniej informacji dotyczących naszych ofert, ale lepiej dopasowanych do Twoich preferencji. W każdym momencie możesz wyrazić sprzeciw wobec profilowania.
W celu profilowania wykorzystujemy zazwyczaj informacje takie, jak wiek, płeć, region miejsca zamieszkania oraz wielkość miejscowości, zainteresowania, zawód, stanowisko, typ urządzenia (model w przypadku urządzeń mobilnych), dostawca Internetu, rozdzielczość ekranu, wersja systemu operacyjnego oraz przeglądarki, ustawienia preferencji języka, jak również informacje związane z realizowanymi przez Ciebie aktywnościami na naszych stronach www oraz zamówionymi produktami i usługami.

Odbiorcy danych
Dostęp do danych osobowych mogą mieć następujący odbiorcy danych:
• upoważnieni pracownicy administratora danych,
• usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych na potrzeby realizacji usług świadczonych dla administratora danych, w szczególności podmioty takie, jak Call Center, dostawcy usług IT, firmy księgowe, firmy windykacyjne, agencje reklamowe, firmy realizujące usługi mailingowe, usługi logistyczne i kurierskie, kancelarie prawne i audytorzy zewnętrzni, oraz ich upoważnieni pracownicy – w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania zleconych usług,
• podmioty współpracujące z administratorem danych, którym dane osobowe są udostępniane na podstawie dobrowolnej zgody osoby, której te dane dotyczą i w celach w niej wskazanych.

Przekazywanie danych do państw trzecich (tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy)
W związku z korzystaniem z systemu informatycznego zewnętrznych dostawców, może wystąpić konieczność przekazania danych osobowych do odbiorców w państwach trzecich, jednak zapewniamy, aby dane były odpowiednio zabezpieczone. W związku z powyższym współpracujemy wyłącznie z podmiotami, które posiadają aktualny certyfikat Privacy Shield (na terenie Stanów Zjednoczonych) lub podpisali z nami umowę opartą na Standardowych Klauzula Umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Oba rozwiązania gwarantują bezpieczeństwo przetwarzanych danych na poziomie obowiązującym w Unii Europejskiej.

Okres przechowywania danych
• Twoje dane osobowe będą przechowywane do momentu przedawnienia roszczeń z tytułu umowy/zamówienia lub do momentu wygaśnięcia obowiązku przechowywania danych wynikającego z przepisów prawa, w szczególności obowiązku przechowywania dokumentów księgowych dotyczących umowy/zamówienia, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
• W przypadku pozostawienia danych w formularzu kontaktowym, dane będą przechowywane do czasu zrealizowania zgłoszenia, a w niektórych sytuacjach do czasu przedawnienia roszczeń.
• Przestaniemy wcześniej przetwarzać Twoje dane wykorzystywane do celów marketingu bezpośredniego, w tym profilowania i celów analitycznych, jeżeli zgłosisz nam sprzeciw wobec przetwarzania danych w tych celach lub wycofasz nam udzieloną w tym zakresie zgodę.
• Jeżeli wyraził(a)eś nam zgodę na udostępnienie danych osobowych do innych podmiotów z Grupy Wydawniczej WSiP lub podmiotów wymienionych w zgodzie, w celu ich dalszego przetwarzania przez te podmioty w ramach działań marketingowych, dane będą udostępniane do momentu wycofania udzielonej nam zgody na udostępnienie danych.

Zasady gromadzenia danych
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak w przypadku zamówienia usług lub towarów, jak również rejestracji w serwisie internetowym, formularzach kontaktowych, podanie danych jest niezbędne do realizacji umowy/zamówienia/zgłoszenia. Podanie danych osobowych do celów marketingowych jest dobrowolne.

Prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych
W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, przepisy o ochronie danych gwarantują Ci szereg praw:
• prawo dostępu do swoich danych oraz uzyskania ich kopii;
• żądania sprostowania oraz uzupełnienia Twoich danych osobowych;
• w zakresie, w jakim podstawą przetwarzania Twoich danych osobowych jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu administratora, przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją;
• prawo sprzeciwu wobec przetwarzania na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania;
• prawo wycofania zgody w dowolnym momencie, w zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych była dobrowolna zgoda. Wycofanie zgody nie ma jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które realizowaliśmy na podstawie zgody, zanim została wycofana;
• żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych, jeżeli:
- kwestionujesz ich prawidłowość (na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość danych);
- przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem (a sprzeciwiasz się ich usunięciu żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystania);
- nie są już potrzebne do celów przetwarzania, ale są one Tobie potrzebne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- wniosłeś sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych (do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu);
• żądania dostarczenia Twoich danych w formacie ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego oraz do przesyłania ich innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe;
• żądania usunięcia Twoich danych osobowych, jeżeli:
- dane te nie są już niezbędne do celów, w których były przetwarzane;
- zgoda została cofnięta (w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody);
- wniosłeś sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych (w przypadku danych przetwarzanych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora);
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.

W celu skorzystania z powyższych praw prosimy o kontakt z Administratorem danych.

Ponadto osoba, ma prawo wnieść skargę na przetwarzanie jej danych osobowych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).

II. Produkty służące do wykonywania przez szkoły zadań edukacyjnych

W zakresie platform WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl oraz Diagnoza z plusem administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), w której osoba, której dane dotyczą, jest dyrektorem, nauczycielem, uczniem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), do której uczeń uczęszcza.

Z administratorem danych osobowych można kontaktować się na adres właściwej szkoły.

Dane osobowe są przetwarzane w celu umożliwienia korzystania z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl. lub Diagnoza z plusem. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia (UE) 2016/679, ponieważ przetwarzanie jest niezbędne do wykonania przez szkołę obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Odbiorcami danych osobowych są usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych w związku z prowadzeniem platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Dane osobowe będą przetwarzane przez okres, w którym osoba, której dane dotyczą, korzysta z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, dane osobowe tych osób będą przetwarzane przez okres, w którym uczeń korzysta z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Podanie danych osobowych przez osobę, której dane dotyczą, jest dobrowolne, jednakże podanie danych jest konieczne dla korzystania z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo:
• dostępu do swoich danych oraz uzyskania ich kopii;
• żądania sprostowania oraz uzupełnienia jej danych osobowych;
• żądania ograniczenia przetwarzania jej danych osobowych, jeżeli:
- kwestionuje ich prawidłowość (na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość danych);
- przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem (a osoba, której dane są przetwarzane sprzeciwia się ich usunięciu żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystania);
- nie są już potrzebne do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
• żądania dostarczenia danych jej dotyczących w formacie ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego oraz do przesyłania ich innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe;
• żądania usunięcia jej danych osobowych, jeżeli:
- dane te nie są już niezbędne do celów, w których były przetwarzane;
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.

Realizacja powyższych uprawnień następuje w sposób wskazany na platformach WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl oraz Diagnoza z plusem.

Osobie, której danej dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

W przypadku uznania, że administratorem lub współadministratorem danych osobowych są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., wszystkie powyższe informacje odnosić się będą również odpowiednio do tego podmiotu.

Aktualizacja 29 listopada 2019 roku