Etyka słowa a etykieta językowa

Dla nauczycieli

 

Udostępnij

Zapraszamy na e-konferencję dla nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadgimnazjalnych.

PROGRAM:

  • Rozumienie etykiety językowej i etyki słowa – w jakie relacje wchodzą te dwa pojęcia? Struktura grzeczności językowej.
  • Grzeczność językowa – historia wyrazu; grzeczne i niegrzeczne zachowania językowe – przykłady.
  • Strategie i zasady etykiety językowej.
  • Podmiotowość jednostki a grzeczność jako koturn.
  • Asertywność – etykieta a negatywne emocje.
  • Etykieta – przykładowe różnice kulturowe.

 
 

PROWADZĄCY:

  • dr Jarosław Łachnik –językoznawca, adiunkt w Zakładzie Leksykologii, Stylistyki Teoretycznej i Kultury Języka Polskiego w Instytucie Języka Polskiego UW, rzeczoznawca MEN. Prowadzi wykłady ze stylistyki, ćwiczenia z kultury języka oraz językowego opracowania tekstu naukowego, a także inne zajęcia z poprawności językowej (również w tekstach specjalistycznych). Jest autorem publikacji dotyczących języka prawnego, stylu formalnego oraz słowotwórstwa gniazdowego. Jego zainteresowania naukowe obejmują głównie słowotwórstwo oraz kulturę języka (językoznawstwo normatywne).

Zobacz inne spotkania

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    20 Kwi 2021

    Planeta dzieci w świecie wartości!

    Zapraszamy do udziału w spotkaniu online Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości!

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    22 Kwi 2021

    Notatki wizualne – jak zacząć? Narzędzia, korzyści, podstawowe elementy i zasady tworzenia.

    Obraz mówi więcej niż tysiąc słów, dlatego z ogromną przyjemnością zapraszamy do udziału w spotkaniu online, wprowadzającym w tematykę myślenia wizualnego, które odbędzie się 22 kwietnia o godz. 15.00

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    30 Mar 2021

    Uczniowie mają moc! Jak motywować młodych ludzi do działania? Część 2.

    30.03.2021 r. o godz. 15.00, zapraszamy do udziału w spotkaniu online wprowadzającym w tematykę motywacji wewnętrznej. Udział w szkoleniu pomoże w poznaniu odpowiednich sposobów angażowania uczniów do nauki.