Etyka słowa a etykieta językowa

Dla nauczycieli

 

Udostępnij

Zapraszamy na e-konferencję dla nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadgimnazjalnych.

PROGRAM:

  • Rozumienie etykiety językowej i etyki słowa – w jakie relacje wchodzą te dwa pojęcia? Struktura grzeczności językowej.
  • Grzeczność językowa – historia wyrazu; grzeczne i niegrzeczne zachowania językowe – przykłady.
  • Strategie i zasady etykiety językowej.
  • Podmiotowość jednostki a grzeczność jako koturn.
  • Asertywność – etykieta a negatywne emocje.
  • Etykieta – przykładowe różnice kulturowe.

 
 

PROWADZĄCY:

  • dr Jarosław Łachnik –językoznawca, adiunkt w Zakładzie Leksykologii, Stylistyki Teoretycznej i Kultury Języka Polskiego w Instytucie Języka Polskiego UW, rzeczoznawca MEN. Prowadzi wykłady ze stylistyki, ćwiczenia z kultury języka oraz językowego opracowania tekstu naukowego, a także inne zajęcia z poprawności językowej (również w tekstach specjalistycznych). Jest autorem publikacji dotyczących języka prawnego, stylu formalnego oraz słowotwórstwa gniazdowego. Jego zainteresowania naukowe obejmują głównie słowotwórstwo oraz kulturę języka (językoznawstwo normatywne).

Zobacz inne spotkania

  • Dla nauczycieli

    24 Lut 2020

    Dobry Start według profesor Marty Bogdanowicz część 3

    Metoda Dobrego Startu Metoda, która w założeniu łączy: słuch (pracę z piosenką), ruch (zajęcia ruchowe), wzrok (analizę wzorów), dotyk (wodzenie palcem po śladzie), sprawność manualną (kreślenie wzorów). Jej celem jest usprawnienie i integracja systemów: słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego, kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Metoda wspiera harmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka oraz przygotowuje do nauki czytania i pisania.   Prowadząca PROFESOR MARTA BOGDANOWICZ Autorka Metody […]

  • Dla nauczycieli

    10 Lut 2020

    Dobry Start według profesor Marty Bogdanowicz część 2

    Metoda Dobrego Startu Metoda, która w założeniu łączy: słuch (pracę z piosenką), ruch (zajęcia ruchowe), wzrok (analizę wzorów), dotyk (wodzenie palcem po śladzie), sprawność manualną (kreślenie wzorów). Jej celem jest usprawnienie i integracja systemów: słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego, kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Metoda wspiera harmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka oraz przygotowuje do nauki czytania i pisania.   Prowadząca PROFESOR MARTA BOGDANOWICZ Autorka Metody […]

  • Dla nauczycieli

    27 Sty 2020

    Dobry Start według profesor Marty Bogdanowicz część 1

    Metoda dobrego startu Metoda, która w założeniu łączy: słuch (pracę z piosenką), ruch (zajęcia ruchowe), wzrok (analizę wzorów), dotyk (wodzenie palcem po śladzie), sprawność manualną (kreślenie wzorów). Jej celem jest usprawnienie i integracja systemów: słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego, kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Metoda wspiera harmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka oraz przygotowuje do nauki czytania i pisania.   Prowadząca PROFESOR MARTA BOGDANOWICZ Autorka Metody […]