Historia pigmentów malarskich i nie tylko…

Dla nauczycieli

Polecamy:

chemia-matura-repetytoriumRepetytorium i arkusze maturalne z chemii.

Kup w sklepie

Udostępnij

Retransmisja spotkania dla nauczycieli chemii szkół ponadgimnazjalnych gdzie w przystępny sposób przedstawimy Państwu zmiany jakie dokonywały się w pigmentach malarskich na przestrzeni dziejów.

Program

Zadajmy sobie pytanie co widzimy kiedy spoglądamy na obraz?  Czy dostrzegamy tylko zestaw przypadkowych kolorowych plam…czy też staramy się dostrzec to co widział artysta kiedy ten obraz tworzył?

To mogą być surowe choć pełne ekspresji wizerunki zwierząt z naskalnych malowideł w jaskiniach Altamiry czy Lascaux jak i też eksplodujące żółcią słoneczniki Van Gogha. Kiedy indziej z aksamitnej czerni wyłaniają się niebieska chusta i karminowe usta Dziewczyny  z Perłą Vermeera. Czerwień i błękit znajdziemy też w Krzyku Muncha, ale oba te obrazy to dwa przeciwstawne bieguny…Spokój i lekka zmysłowość  dziewczyny  kontra przeszywający ból postaci namalowanej przez Muncha.

Aby oddać te wszystkie emocje malarze, od tysięcy lat, używają różnorodnych barwnych substancji chemicznych-prostych i skomplikowanych, występujących w naturze jaki i też takich które powstały w laboratoriach. Są to pigmenty, które spojone zwierzęcym tłuszczem, żółtkiem jaja, olejem lnianym czy żywicami pozwalają utrwalić na skale, papierze czy płótnie to co widziały oczy malarza.

Prowadzący

dr hab. Andrzej Danel – współautor  podręczników do chemii, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, popularyzator chemii.

Zobacz inne spotkania

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    25 Paź 2023

    BiZNESOWE ŚRODY – Popyt i podaż

    Popyt i podaż to klasyk w programie nauczania przedmiotów ekonomicznych. Często kojarzony jest z niezrozumiałymi wykresami, które mają niewiele wspólnego z prawdziwym życiem. A prawda jest taka, że wystarczy się rozejrzeć, żeby wskazać tuzin codziennych sytuacji ilustrujących popyt i podaż w akcji. Podczas webinarium omówimy niezbędne definicje ilustrując każdą przykładami z życia wziętymi.

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    17 Paź 2023

    Pogadajmy zawodowo – jak mówić, żeby uczniowie nas słuchali | Spotkanie z Kamilą Kalińczak

    Każdy nauczyciel spotyka się z trudnościami w skupieniu klasy na omawianym temacie podczas lekcji. Przychodzimy z pomocą i zapraszamy na retransmisję spotkania z Kamilą Kalińczak, z którą porozmawialiśmy o tym, jak mówić, żeby uczniowie nas słuchali. 

     

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    11 Paź 2023

    BiZNESOWE ŚRODY – Jak bronić się przed manipulacją?

    Manipulacja, to słowo, które słyszymy często i w różnych kontekstach. Nie wszyscy jednak wiemy, czym charakteryzują się różne techniki manipulacji, dlaczego są stosowane i wreszcie, jak można się bronić przed ich negatywnymi skutkami.