Historia pigmentów malarskich i nie tylko…

Dla nauczycieli

Polecamy:

chemia-matura-repetytoriumRepetytorium i arkusze maturalne z chemii.

Kup w sklepie

Udostępnij

Retransmisja spotkania dla nauczycieli chemii szkół ponadgimnazjalnych gdzie w przystępny sposób przedstawimy Państwu zmiany jakie dokonywały się w pigmentach malarskich na przestrzeni dziejów.

Program

Zadajmy sobie pytanie co widzimy kiedy spoglądamy na obraz?  Czy dostrzegamy tylko zestaw przypadkowych kolorowych plam…czy też staramy się dostrzec to co widział artysta kiedy ten obraz tworzył?

To mogą być surowe choć pełne ekspresji wizerunki zwierząt z naskalnych malowideł w jaskiniach Altamiry czy Lascaux jak i też eksplodujące żółcią słoneczniki Van Gogha. Kiedy indziej z aksamitnej czerni wyłaniają się niebieska chusta i karminowe usta Dziewczyny  z Perłą Vermeera. Czerwień i błękit znajdziemy też w Krzyku Muncha, ale oba te obrazy to dwa przeciwstawne bieguny…Spokój i lekka zmysłowość  dziewczyny  kontra przeszywający ból postaci namalowanej przez Muncha.

Aby oddać te wszystkie emocje malarze, od tysięcy lat, używają różnorodnych barwnych substancji chemicznych-prostych i skomplikowanych, występujących w naturze jaki i też takich które powstały w laboratoriach. Są to pigmenty, które spojone zwierzęcym tłuszczem, żółtkiem jaja, olejem lnianym czy żywicami pozwalają utrwalić na skale, papierze czy płótnie to co widziały oczy malarza.

Prowadzący

dr hab. Andrzej Danel – współautor  podręczników do chemii, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, popularyzator chemii.

Zobacz inne spotkania

  • Dla nauczycieli

    18 Cze 2019

    O sztuce pisania listów i pozdrowień oraz walorach turystycznych Polski

    Zachęcamy do zapoznania się z e-konferencją WSiP, w której eksperci podpowiedzą jak poprawnie napisać list i pozdrowienia.

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    25 Kwi 2019

    Reforma 2019 – o zmianach w organizacji i strukturze kształcenia branżowego, nowej klasyfikacji zawodów i nowej podstawie programowej

    Omawiane zagadnienia: 3 podstawy programowe Formy kształcenia Nowe zawody, nowe nazwy zawodów Klasyfikacja zawodów szkolnictwa branżowego Nowa podstawa programowa Szkolenia branżowe dla nauczycieli Staże uczniowskie Prowadzący: Agnieszka Płazińska – absolwentka Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nauczyciel dyplomowany, egzaminator egzaminu zawodowego, autor i recenzent zadań egzaminacyjnych, od 2013 r. pracownik Wydziału Egzaminów Zawodowych OKE w Krakowie

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    25 Kwi 2019

    Egzamin po nowemu, czyli co trzeba wiedzieć o nowym egzaminie zawodowym

    Omawiane zagadnienia: Dla kogo przeznaczony jest egzamin? Przeprowadzanie egzaminu Zasady oceniania i obliczanie wyniku egzaminu Warunki wydania dyplomu Skutki nieprzystąpienia do egzaminu przez uczniów i słuchaczy   Prowadzący: Tomasz Filek – starszy egzaminator w Wydziale Egzaminów Zawodowych OKE w Krakowie, koordynator w procesie tworzenia materiałów egzaminacyjnych w branży teleinformatycznej