Historia pigmentów malarskich i nie tylko…

Dla nauczycieli

Polecamy:

chemia-matura-repetytoriumRepetytorium i arkusze maturalne z chemii.

Kup w sklepie

Udostępnij

Retransmisja spotkania dla nauczycieli chemii szkół ponadgimnazjalnych gdzie w przystępny sposób przedstawimy Państwu zmiany jakie dokonywały się w pigmentach malarskich na przestrzeni dziejów.

Program

Zadajmy sobie pytanie co widzimy kiedy spoglądamy na obraz?  Czy dostrzegamy tylko zestaw przypadkowych kolorowych plam…czy też staramy się dostrzec to co widział artysta kiedy ten obraz tworzył?

To mogą być surowe choć pełne ekspresji wizerunki zwierząt z naskalnych malowideł w jaskiniach Altamiry czy Lascaux jak i też eksplodujące żółcią słoneczniki Van Gogha. Kiedy indziej z aksamitnej czerni wyłaniają się niebieska chusta i karminowe usta Dziewczyny  z Perłą Vermeera. Czerwień i błękit znajdziemy też w Krzyku Muncha, ale oba te obrazy to dwa przeciwstawne bieguny…Spokój i lekka zmysłowość  dziewczyny  kontra przeszywający ból postaci namalowanej przez Muncha.

Aby oddać te wszystkie emocje malarze, od tysięcy lat, używają różnorodnych barwnych substancji chemicznych-prostych i skomplikowanych, występujących w naturze jaki i też takich które powstały w laboratoriach. Są to pigmenty, które spojone zwierzęcym tłuszczem, żółtkiem jaja, olejem lnianym czy żywicami pozwalają utrwalić na skale, papierze czy płótnie to co widziały oczy malarza.

Prowadzący

dr hab. Andrzej Danel – współautor  podręczników do chemii, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, popularyzator chemii.

Zobacz inne spotkania

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    17 Cze 2021

    Jak poradzić sobie z powrotem do szkoły po nauce zdalnej – ekspert radzi!

    Dr Monika Baryła-Matejczuk – psycholog, psychoedukator i wykładowca na wydziale Psychopedagogiki i Pedagogiki w Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie

    W filmie poznasz odpowiedzi na pytania:

    Czym jest kryzys w rozwoju i funkcjonowaniu człowieka?

    Skąd biorą się problemy adaptacyjne w obliczu zmian?

    Jakie potencjalne konsekwencje wynikają z powrotu do nauki stacjonarnej?

    Na jakie obszary zwrócić szczególna uwagę po miesiącach nauki zdalnej?

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    10 Cze 2021

    Jak przygotować lekcję z wykorzystaniem podręcznika Oblicza epok 3.1?

    Zapraszamy do udziału w spotkaniu online, przybliżającym tematy przedstawione w kolejnej części podręcznika z serii Oblicza epok. Udział w spotkaniu pomoże w przygotowaniu scenariusza lekcji dotyczącego powieści Władysława Stanisława Reymonta – Chłopi.

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    08 Cze 2021

    O aktualnościach w edukacji dla bezpieczeństwa. Spotkanie z autorką Bogusławą Breitkopf.

    Dowiedz się, jakie nowości przygotował WSiP do edukacji dla bezpieczeństwa na rok szkolny 2021/2022. Poznaj sposoby na ciekawe i angażujące lekcje. Zapraszamy na e-spotkanie z autorką podręcznika – Bogusławą Breitkopf: 8 czerwca 2021 roku, godz. 16.00-16.30.