Historia pigmentów malarskich i nie tylko…

Dla nauczycieli

Polecamy:

chemia-matura-repetytoriumRepetytorium i arkusze maturalne z chemii.

Kup w sklepie

Udostępnij

Retransmisja spotkania dla nauczycieli chemii szkół ponadgimnazjalnych gdzie w przystępny sposób przedstawimy Państwu zmiany jakie dokonywały się w pigmentach malarskich na przestrzeni dziejów.

Program

Zadajmy sobie pytanie co widzimy kiedy spoglądamy na obraz?  Czy dostrzegamy tylko zestaw przypadkowych kolorowych plam…czy też staramy się dostrzec to co widział artysta kiedy ten obraz tworzył?

To mogą być surowe choć pełne ekspresji wizerunki zwierząt z naskalnych malowideł w jaskiniach Altamiry czy Lascaux jak i też eksplodujące żółcią słoneczniki Van Gogha. Kiedy indziej z aksamitnej czerni wyłaniają się niebieska chusta i karminowe usta Dziewczyny  z Perłą Vermeera. Czerwień i błękit znajdziemy też w Krzyku Muncha, ale oba te obrazy to dwa przeciwstawne bieguny…Spokój i lekka zmysłowość  dziewczyny  kontra przeszywający ból postaci namalowanej przez Muncha.

Aby oddać te wszystkie emocje malarze, od tysięcy lat, używają różnorodnych barwnych substancji chemicznych-prostych i skomplikowanych, występujących w naturze jaki i też takich które powstały w laboratoriach. Są to pigmenty, które spojone zwierzęcym tłuszczem, żółtkiem jaja, olejem lnianym czy żywicami pozwalają utrwalić na skale, papierze czy płótnie to co widziały oczy malarza.

Prowadzący

dr hab. Andrzej Danel – współautor  podręczników do chemii, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, popularyzator chemii.

Zobacz inne spotkania

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    17 Lis 2021

    Paka szkolnego bystrzaka – gry edukacyjne dla uczniów klas 1-3

    Zapraszamy do obejrzenia e-warsztatu, w którym współautorka materiałów do Paki szkolnego bystrzaka opowiada o tych niezwykłych pomocach edukacyjnych dla uczniów klas 1-3.
     
    Z e-warsztatu dowiesz się m.in.:
     
    • jakie elementy wchodzą w skład każdego zestawu;
    • które umiejętności dzieci mają okazję doskonalić i rozwijać dzięki grom i zabawom tworzącym Pakę szkolnego bystrzaka;
    • jak i kiedy warto wykorzystać poszczególne pomoce?

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    18 Lis 2021

    Co dalej po egzaminie ósmoklasisty, jak pomóc uczniom wybrać właściwy kierunek kształcenia?

    W czwartek, 18 listopada 2021 roku, odbyło się e-spotkanie:
    Co dalej po egzaminie ósmoklasisty, jak pomóc uczniom wybrać właściwy kierunek kształcenia?

    Celem spotkania było:
    • zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności realizacji elementów poradnictwa zawodowego na lekcjach w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej.

    Szczegółowy zakres tematyczny:
    • jak wpleść elementy poradnictwa zawodowego do realizacji na lekcjach przedmiotowych i wychowawczych w szkole podstawowej?
    • jak realizować te zajęcia w ciekawy sposób – prezentacja nowych metod, narzędzi i aplikacji,
    • jak zmotywować młodych ludzi do aktywnego planowania swojej kariery?

    Metody i formy pracy:
    • prezentacja, mini-grywalizacja – interaktywna gra z nagrodami.

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    09 Lis 2021

    Wellbeing w pracy nauczyciela. Jak dbać o równowagę psychiczną po miesiącach nauki zdalnej?

    9 listopada 2021 roku, w godzinach 17:30–18:15 odbyło się spotkanie, podczas którego porozmawialiśmy o wpływie pandemii i nauki zdalnej na komfort pracy, równowagę psychiczną oraz wyzwania, z jakimi mierzą się nauczyciele po powrocie do szkół.

    Spotkanie poprowadziła dr Monika Baryła-Matejczuk – psycholog, adiunkt w Pracowni Psychoprofilaktyki i Pomocy Psychologicznej na Wydziale Nauk o Człowieku Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Trener i psychoedukator Ośrodka Rozwoju Człowieka i Psychoedukacji. Trener kompetencji zawodowych. Przygotowuje i realizuje krajowe i międzynarodowe projekty naukowe i wdrożeniowe. Autorka książki „Ponadstandardowi nauczyciele. Psychologiczne uwarunkowania zróżnicowanej aktywności zawodowej nauczycieli”.