Pamięć dzieciństwa w literaturze

Dla nauczycieli

Polecamy:


Repetytoria i arkusze maturalne WSiP.

Kup w sklepie

Udostępnij

Spotkanie skierowane do nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadgimnazjalnych, podczas którego przystępnie przedstawimy, jaki wpływ na literaturę miało dzieciństwo pisarzy.

Program:

  • Podczas wykładu Pamięć dzieciństwa w literaturze przybliżymy różne obrazy tego etapu życia człowieka w twórczości m.in.: M. Dąbrowskiej, Z. Nałkowskiej, M. Wańkowicza, J. Parandowskiego, J. Kadena-Bandrowskiego, S. Lema, Cz. Miłosza i J. Dehnela. Odbędziemy razem z najlepszymi polskimi prozaikami swoistą podróż w czasie, a ta pozwoli zobaczyć, jakie tematy i motywy charakteryzują wspomnienie o okresie, w którym – jak napisze Maria Dąbrowska – „życie wprost uderzało o nasze serca”.
  • Druga część wykładu będzie poświęcona propozycjom dydaktycznym opartym na tekstach poruszających problem powrotu do lat i krain dzieciństwa (A. Mickiewicz, B. Schulz, W. Gombrowicz, literatura dotycząca lat wojny i okupacji).

Prowadzący:

Dr Agnieszka Kruszyńska – adiunkt w Akadem II Humanistycznej im. A. Gieysztora. Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz licznych materiałów dydaktycznych dla szkół. Współpracuje z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi oraz z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Publikuje m.in. w „Przeglądzie Humanistycznym”, „Literaturze i Kulturze Popularnej”, „Pracach Literackich”, „Forum Artis Rhetoricae”, „Pamiętniku Literackim” i „Świecie Tekstów. Roczniku Słupskim”.

Zobacz inne spotkania

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    17 Lis 2021

    Paka szkolnego bystrzaka – gry edukacyjne dla uczniów klas 1-3

    Zapraszamy do obejrzenia e-warsztatu, w którym współautorka materiałów do Paki szkolnego bystrzaka opowiada o tych niezwykłych pomocach edukacyjnych dla uczniów klas 1-3.
     
    Z e-warsztatu dowiesz się m.in.:
     
    • jakie elementy wchodzą w skład każdego zestawu;
    • które umiejętności dzieci mają okazję doskonalić i rozwijać dzięki grom i zabawom tworzącym Pakę szkolnego bystrzaka;
    • jak i kiedy warto wykorzystać poszczególne pomoce?

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    18 Lis 2021

    Co dalej po egzaminie ósmoklasisty, jak pomóc uczniom wybrać właściwy kierunek kształcenia?

    W czwartek, 18 listopada 2021 roku, odbyło się e-spotkanie:
    Co dalej po egzaminie ósmoklasisty, jak pomóc uczniom wybrać właściwy kierunek kształcenia?

    Celem spotkania było:
    • zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności realizacji elementów poradnictwa zawodowego na lekcjach w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej.

    Szczegółowy zakres tematyczny:
    • jak wpleść elementy poradnictwa zawodowego do realizacji na lekcjach przedmiotowych i wychowawczych w szkole podstawowej?
    • jak realizować te zajęcia w ciekawy sposób – prezentacja nowych metod, narzędzi i aplikacji,
    • jak zmotywować młodych ludzi do aktywnego planowania swojej kariery?

    Metody i formy pracy:
    • prezentacja, mini-grywalizacja – interaktywna gra z nagrodami.

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    09 Lis 2021

    Wellbeing w pracy nauczyciela. Jak dbać o równowagę psychiczną po miesiącach nauki zdalnej?

    9 listopada 2021 roku, w godzinach 17:30–18:15 odbyło się spotkanie, podczas którego porozmawialiśmy o wpływie pandemii i nauki zdalnej na komfort pracy, równowagę psychiczną oraz wyzwania, z jakimi mierzą się nauczyciele po powrocie do szkół.

    Spotkanie poprowadziła dr Monika Baryła-Matejczuk – psycholog, adiunkt w Pracowni Psychoprofilaktyki i Pomocy Psychologicznej na Wydziale Nauk o Człowieku Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Trener i psychoedukator Ośrodka Rozwoju Człowieka i Psychoedukacji. Trener kompetencji zawodowych. Przygotowuje i realizuje krajowe i międzynarodowe projekty naukowe i wdrożeniowe. Autorka książki „Ponadstandardowi nauczyciele. Psychologiczne uwarunkowania zróżnicowanej aktywności zawodowej nauczycieli”.