Nakręć i puść! Jak sprawić, żeby tekst stał się kluczem do fascynujących zajęć?

Dla nauczycieli

sp1-3_Ćwiczenia-z-pomyslem_kl1_1

Zamów w ramach Dotacji MEN

Ćwiczenia z pomysłem to 4 części ćwiczeń zintegrowanych w klasie 1 i aż 8 części ćwiczeń w klasach 2 i 3. Zawierają ćwiczenia z edukacji polonistycznej, społeczne, matematycznej i przyrodniczej z elementami edukacji technicznej, plastycznej i muzycznej.

button_zamowien

Udostępnij

27 kwietnia odbyły się e-warsztaty dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, dotyczące pracy z tekstem w klasach 1-3.  W trakcie e-warsztatów zaprezentowano zajęcia instruktażowe ze Szkoły Podstawowej im. Marii Curie-Skłodowskiej w Piastowie. Spotkanie prowadziły dr Joanna Dobkowska Katarzyna Harmak.

Program:

  1. Czy istnieje czytanie ze zrozumieniem i czy można czytać, nie rozumiejąc tekstu?
  2. Zdobywanie informacji i przeżycie literackie – co motywuje do czytania?
  3. Cztery etapy przygody z tekstem: przygotowanie do odbioru, wstępne rozpoznanie tekstu, analiza i interpretacja, wychodzenie poza tekst.
  4. Jak pracować z tekstami popularnonaukowymi, publicystycznymi i użytkowymi?

Prowadzące:

dr Joanna Dobkowska – polonistka, pedagog, kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa. Współpracownik w projektach PIRLS i TIMSS 2011, koordynator części językowej w Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów 2013, inicjatorka i współautorka ogólnopolskich badań Szkoła samodzielnego myślenia oraz Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum. Autorka programów nauczania, publikacji naukowych i metodycznych. Rzeczoznawca MEN w zakresie języka polskiego. Członek Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk. Wykładowca na Wydziale Pedagogicznym i na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, specjalistka ds. dydaktyki w szkole podstawowej.

Katarzyna Harmak – nauczycielka i współautorka Ćwiczeń z pomysłem.

Zajęcia instruktażowe odbyły się pod kierunkiem Magdaleny Kleczyńskiej ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Curie-Skłodowskiej w Piastowie.

 
Pobierz:
 


 

 

Zobacz inne spotkania

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    17 Lis 2021

    Paka szkolnego bystrzaka – gry edukacyjne dla uczniów klas 1-3

    Zapraszamy do obejrzenia e-warsztatu, w którym współautorka materiałów do Paki szkolnego bystrzaka opowiada o tych niezwykłych pomocach edukacyjnych dla uczniów klas 1-3.
     
    Z e-warsztatu dowiesz się m.in.:
     
    • jakie elementy wchodzą w skład każdego zestawu;
    • które umiejętności dzieci mają okazję doskonalić i rozwijać dzięki grom i zabawom tworzącym Pakę szkolnego bystrzaka;
    • jak i kiedy warto wykorzystać poszczególne pomoce?

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    18 Lis 2021

    Co dalej po egzaminie ósmoklasisty, jak pomóc uczniom wybrać właściwy kierunek kształcenia?

    W czwartek, 18 listopada 2021 roku, odbyło się e-spotkanie:
    Co dalej po egzaminie ósmoklasisty, jak pomóc uczniom wybrać właściwy kierunek kształcenia?

    Celem spotkania było:
    • zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności realizacji elementów poradnictwa zawodowego na lekcjach w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej.

    Szczegółowy zakres tematyczny:
    • jak wpleść elementy poradnictwa zawodowego do realizacji na lekcjach przedmiotowych i wychowawczych w szkole podstawowej?
    • jak realizować te zajęcia w ciekawy sposób – prezentacja nowych metod, narzędzi i aplikacji,
    • jak zmotywować młodych ludzi do aktywnego planowania swojej kariery?

    Metody i formy pracy:
    • prezentacja, mini-grywalizacja – interaktywna gra z nagrodami.

  • Dla dyrektorów i nauczycieli

    09 Lis 2021

    Wellbeing w pracy nauczyciela. Jak dbać o równowagę psychiczną po miesiącach nauki zdalnej?

    9 listopada 2021 roku, w godzinach 17:30–18:15 odbyło się spotkanie, podczas którego porozmawialiśmy o wpływie pandemii i nauki zdalnej na komfort pracy, równowagę psychiczną oraz wyzwania, z jakimi mierzą się nauczyciele po powrocie do szkół.

    Spotkanie poprowadziła dr Monika Baryła-Matejczuk – psycholog, adiunkt w Pracowni Psychoprofilaktyki i Pomocy Psychologicznej na Wydziale Nauk o Człowieku Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Trener i psychoedukator Ośrodka Rozwoju Człowieka i Psychoedukacji. Trener kompetencji zawodowych. Przygotowuje i realizuje krajowe i międzynarodowe projekty naukowe i wdrożeniowe. Autorka książki „Ponadstandardowi nauczyciele. Psychologiczne uwarunkowania zróżnicowanej aktywności zawodowej nauczycieli”.