FIZYKA – POZIOM ROZSZERZONY
Fizykę można zdawać na egzaminie maturalnym wyłącznie jako przedmiot dodatkowy na poziomie rozszerzonym. Wyniki mają pokazać, w jakim stopniu zdający spełnia wymagania egzaminacyjne1.
✔Egzamin ma formę pisemną i trwa 180 minut.
✔ Arkusz egzaminacyjny będzie zawierał od 25 do 35 zadań.
✔ Za rozwiązanie wszystkich zadań zdający może otrzymać maksymalnie 60 punktów.
✔ Egzamin nie ma progu zaliczenia.
✔ Każdy zdający może korzystać z:
✔ tablic z wybranymi wzorami i stałymi fizykochemicznymi,
✔ linijki,
✔ kalkulatora naukowego.
ZADANIA NA EGZAMINIE
Zadania będą reprezentować różne wymagania ogólne i szczegółowe.
Będą sprawdzały poziom opanowania poszczególnych umiejętności.
Sprawdź listę »
- wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości,
- rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych,
- planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników,
- posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
Będą dotyczyły konkretnych obszarów tematycznych fizyki.
Sprawdź listę »
- mechanika punktu materialnego i bryły sztywnej
- grawitacja i elementy astronomii
- drgania, fale i optyka
- elektryczność i magnetyzm
- własności materii, termodynamika, hydrostatyka i aerostatyka (II, VI)
- elementy fizyki atomowej i jądrowej
Arkusz egzaminacyjny będzie zawierał od 25 do 35 zadań, w tym
- 8–15 zadań zamkniętych, łącznie za 8–15 punktów,
- 15–20 zadań otwartych, łącznie za 45–52 punktów.
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zadania zamknięte i otwarte różnych typów.
Zadania zamknięte
Zadania, w których zdający wybiera odpowiedź spośród podanych.
Rodzaje zadań zamkniętych:
- zadania wyboru wielokrotnego,
- zadania typu prawda-fałsz,
- zadania na dobieranie.
Zadania otwarte
Zadania, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź.
Rodzaje zadań otwartych:
- zadania z luką – uzupełnienie zdania albo zapisania odpowiedzi jednym lub kilkoma wyrazami, symbolami lub wzorami fizycznymi, w tym wykonania lub uzupełniania rysunku, diagramu, tabeli, wykresu, zależności między wielkościami, równania,
- zadania krótkiej odpowiedzi – przeprowadzenia obliczeń lub wyprowadzenia zależności pomiędzy wielkościami fizycznymi, ustalania i/lub uzasadniania prawidłowych stwierdzeń dotyczących zjawisk fizycznych i ich modeli, opisywania zjawisk fizycznych lub doświadczeń, przedstawiania tez i formułowania hipotez,
- zadanie rozszerzonej odpowiedzi – przedstawienie toku rozumowania prowadzącego do rozwiązania problemu, np. obliczeniowego lub doświadczalnego.