Pomysł na e-lekcje
Język polski.
Cykl Słowa z uśmiechem
Klasa 4
Lekcja: „Gdy imię ma magiczną moc”.
Jacek Inglot, Eri i smok
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Gdy imię ma magiczną moc”. Jacek Inglot, Eri i smok
Scenariusz lekcji: Wiem, umiem, rozumiem – Jacek Inglot „Eri i smok”
SPRAWDZANIE UMIEJĘTNOŚCI
Sprawdzian po rozdziale III
WIĘCEJ NA TEMAT - POBIERZ ZASOBY
Galeria baśni
Stacja Edukacja, Baśń (s. 10-11)
Plansza edukacyjna. Cechy baśni
Lekcja: „Bądź mądry, pisz wiersze… O poezji i poezjowaniu”.
Joanna Kulmowa, Moje próżnowanie
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Bądź mądry, pisz wiersze… O poezji i poezjowaniu”. Joanna Kulmowa, Moje próżnowanie
Scenariusz lekcji: Joanna Kulmowa „Moje próżnowanie”
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 20 – Joanna Kulmowa, „Moje próżnowanie”
Lekcja: „Bawimy się w rymy, zabawa to łatwa…”.
Stanisław Grochowiak, Wyliczanka
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Bawimy się w rymy, zabawa to łatwa…”. Stanisław Grochowiak, Wyliczanka
Scenariusz lekcji: Stanisław Grochowiak „Wyliczanka”
Lekcja: „Na wiosnę piękniejszy wieje wiatr…”.
Grupa podmiotu i grupa orzeczenia
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: „Na wiosnę piękniejszy wieje wiatr…”. Grupa podmiotu i grupa orzeczenia
Scenariusz lekcji: Grupa podmiotu i grupa orzeczenia
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
E-ćwiczenia.Zestaw ćwiczeń nr 10 – Grupa podmiotu i grupa orzeczenia cz. 1
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 11 – Grupa podmiotu i grupa orzeczenia cz. 2
Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia. Zeszyt ćwiczeń, s. 37; „Na wiosnę piękniejszy wieje wiatr…”. Grupa podmiotu i grupa orzeczenia
Lekcja: „Między smutkiem i radością… łza się kręci w oku”. Pisownia wyrazów z ą i ę
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: „Między smutkiem i radością… łza się kręci w oku”. Pisownia wyrazów z ą i ę
Scenariusz lekcji: Pisownia wyrazów z ą i ę
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
Słowa z uśmiechem. Zeszyt ćwiczeń, kl. 4, „Trochę rymuję, bo poetą się czuję" Pisownia wyrazów z ą i ę, s. 100–103
Lekcja: „Gdy kapią łzy. O uczuciach i refleksjach w wierszu”. Julian Kornhauser, Wyciągnięta ręka
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Gdy kapią łzy. O uczuciach i refleksjach w wierszu”. Julian Kornhauser, Wyciągnięta ręka
Scenariusz lekcji: Julian Kornhauser „Wyciągnięta ręka”
Lekcja: „Rozumieć się bez słów”. O mowie niewerbalnej
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: „Rozumieć się bez słów”. O mowie niewerbalnej
Scenariusz lekcji: O mowie niewerbalnej
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 2 – Grupa podmiotu i grupa orzeczenia cz. 1
Słowa z uśmiechem. Zeszyt ćwiczeń, kl. 4, „Rozumieć się bez słów" O mowie niewerbalnej, s. 44
Lekcja: „I tylko… wysp tych nie ma. W poszukiwaniu epitetów”. Małgorzata Strzałkowska, Kosze pełne snów
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „I tylko… wysp tych nie ma. W poszukiwaniu epitetów”. Małgorzata Strzałkowska, Kosze pełne snów
Scenariusz lekcji: Małgorzata Strzałkowska „Kosze pełne snów”
Lekcja: „Chodzić z głową w chmurach. Porównanie”.
Józef Ratajczak, Obłoki
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Chodzić z głową w chmurach. Porównanie”. Józef Ratajczak, Obłoki
Scenariusz lekcji: Józef Ratajczak „Obłoki”
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 32 – Józef Ratajczak, Cień na ścianie, Obłoki
Lekcja: „Niezwykłe spotkania słów. O poetyckiej przenośni”. Wincenty Faber, Pogoda
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Niezwykłe spotkania słów. O poetyckiej przenośni”. Wincenty Faber, Pogoda
Scenariusz lekcji: Wincenty Faber „Pogoda”
Lekcja: „Niecodziennie i świątecznie…”.
O związkach wyrazowych w zdaniu
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: „Niecodziennie i świątecznie…”. O związkach wyrazowych w zdaniu
Scenariusz lekcji: O związkach wyrazowych w zdaniu
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
Słowa z uśmiechem. Zeszyt ćwiczeń, kl. 4, „Niecodziennie i świątecznie…" O związkach wyrazowych w zdaniu, s. 39–41
Lekcja: „Co wiatrom w duszy gra…”.
Julian Tuwim, Dwa wiatry
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Co wiatrom w duszy gra…”. Julian Tuwim, Dwa wiatry
Scenariusz lekcji: Julian Tuwim „Dwa wiatry”
Lekcja: „W raju łakomczuchów”.
Opis miejsca – rady dla piszących
Roald Dahl, Charlie i fabryka czekolady
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „W raju łakomczuchów”. Opis miejsca – rady dla piszących
Roald Dahl, Charlie i fabryka czekolady
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 11 – Opis miejsca
Beata Surdej, Andrzej Surdej, Ćwiczenia redakcyjne. Język polski, cz. 1, Opisujemy krajobraz, s. 37–44
Lekcja: „Od słowa do słowa i plotka gotowa”.
Jan Brzechwa, Ptasie plotki
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Od słowa do słowa i plotka gotowa”. Jan Brzechwa, Ptasie plotki
Scenariusz lekcji: Jan Brzechwa „Ptasie plotki”
Lekcja: ZADANIA DO LEKTURY
Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: ZADANIA DO LEKTURY Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
Beata Surdej, Andrzej Surdej, Czytanie ze zrozumieniem. Język polski, kl. 4, Mary poznaje Colina, s. 18–24
Beata Surdej, Andrzej Surdej, Zeszyt lekturowy. Język polski, kl. 4, Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród, s. 15–29
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 4 – Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród
Lekcja: „O czym marzą bakterie?”.
Mikołaj Łoziński, Bajki dla Idy
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „O czym marzą bakterie?”. Mikołaj Łoziński, Bajki dla Idy
Scenariusz lekcji: Mikołaj Łoziński „Bajki dla Idy”
Lekcja: „Zasypianie dnia”. Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragment – Zachód słońca)
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Zasypianie dnia”. Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragment – Zachód słońca)
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
Beata Surdej, Andrzej Surdej, Zeszyt lekturowy. Język polski, kl. 4, Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (fragment Zachód słońca), s. 110–114
Lekcja: To już znamy, powtarzamy – „Świat wierszy”
Pół żartem, pół serio – „Co się kryje w wierszu?”
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: To już znamy, powtarzamy – „Świat wierszy”
Pół żartem, pół serio – „Co się kryje w wierszu?”
Scenariusz lekcji: To już znamy, powtarzamy – wiersz
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 9 – Liryka cz. 1
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 10 – Liryka cz. 2
Lekcja: Wiem, umiem, rozumiem – „W blasku muzyki, w migotaniu gwiazd…”. Konstanty Ildefons Gałczyński, W leśniczówce
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: Wiem, umiem, rozumiem – „W blasku muzyki, w migotaniu gwiazd…”. Konstanty Ildefons Gałczyński, W leśniczówce
Scenariusz lekcji: Wiem, umiem, rozumiem – Konstanty Ildefons Gałczyński „W leśniczówce”
SPRAWDZANIE UMIEJĘTNOŚCI
Sprawdzian po IV rozdziale
Lekcja: „O książkach, czytaniu i niezwykłych bibliotekach”. Notatka – rady dla piszących
Jacek Cygan, Cała Polska czyta dzieciom
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „O książkach, czytaniu i niezwykłych bibliotekach”. Notatka – rady dla piszących
Jacek Cygan, Cała Polska czyta dzieciom
Scenariusz lekcji: Rady dla piszących – notatka
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 7 – Notatka
Beata Surdej, Andrzej Surdej, Ćwiczenia redakcyjne. Język polski, cz, 1, Notujemy w tabeli
WIĘCEJ NA TEMAT - POBIERZ ZASOBY
Stacja edukacja. Język polski, klasa 4
Lekcja: „Festiwale i parady, czyli lato pod znakiem kultury”. Pisownia wyrazów wielką i małą literą
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: „Festiwale i parady, czyli lato pod znakiem kultury”. Pisownia wyrazów wielką i małą literą
Scenariusz lekcji: Pisownia wyrazów wielką i małą literą
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 24 – Pisownia wyrazów wielką i małą literą, cz. 1
Słowa z usmiechem. Zeszyt ćwiczeń, kl. 4, „Podróże małe i duże". Pisownia wyrazów wielką i małą literą
Lekcja: To już znamy, powtarzamy – „Składniowe pejzaże"
Pół żartem, pół serio – „Na szkolnej wycieczce"
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: To już znamy, powtarzamy – „Składniowe pejzaże". Pół żartem, pół serio – „Na szkolnej wycieczce"
Scenariusz lekcji: To już znamy, powtarzamy – rodzaje wypowiedzeń
Lekcja: Wiem, umiem, rozumiem – „Powtarzanie z łąką w tle"
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: Wiem, umiem, rozumiem – „Powtarzanie z łąką w tle"
Scenariusz lekcji: Wiem, umiem, rozumiem – sprawdzian z wiedzy o wypowiedzeniach i częściach zdania
Lekcja: „Opowiem wam, jak zaginął…”. Małgorzata Strękowska-Zaremba, Detektyw Kefirek – rady dla rozmawiających przez telefon
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Opowiem wam, jak zaginął…”. Małgorzata Strękowska-Zaremba, Detektyw Kefirek – rady dla rozmawiających przez telefon
Scenariusz lekcji: Małgorzata Strękowska-Zaremba „Detektyw Kefirek na tropie kościotrupa”
Lekcja: „Ciepło, cieplej, gorąco… skarb!”. Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera – rady dla wysyłających SMS
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Ciepło, cieplej, gorąco… skarb!”. Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera – rady dla wysyłających SMS
Scenariusz lekcji: Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera”
Lekcja: „Tajemnice indiańskich ścieżek”. Alfred Szklarski, Tomek na wojennej ścieżce
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Tajemnice indiańskich ścieżek”. Alfred Szklarski, Tomek na wojennej ścieżce
Scenariusz lekcji: Alfred Szklarski „Tomek na wojennej ścieżce”
Lekcja: „Plecak pełen przygód”. Powtórzenie pisowni wyrazów z rz, ż, ó, u, h, ch
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: „Plecak pełen przygód”. Powtórzenie pisowni wyrazów z rz, ż, ó, u, h, ch
Scenariusz lekcji: Powtórzenie pisowni wyrazów z rz, ż, ó, u, h, ch
Lekcja: „Przepraszam, którędy do skarbów?”. Mowa znaków
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: „Przepraszam, którędy do skarbów?”. Mowa znaków
Scenariusz lekcji: Mowa znaków
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
Słowa z uśmiechem. Zeszyt ćwiczeń, kl. 4, „Przepraszam, którędy do skarbów?" Mowa znaków
E-ćwiczenia. Zestaw ćwiczeń nr 3 – Mowa znaków
Lekcja: To już znamy, powtarzamy – „Krajobrazy ortograficzne"
Pół żartem, pół serio – „Podchody ortograficzne"
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: To już znamy, powtarzamy – „Krajobrazy ortograficzne". Pół żartem, pół serio – „Podchody ortograficzne"
Scenariusz lekcji: To już znamy, powtarzamy – ortografia
WIĘCEJ NA TEMAT - POBIERZ ZASOBY
Plansza edukacyjna. Ortografia
Lekcja: Wiem, umiem, rozumiem – „Rozterki przed podróżą"
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: Wiem, umiem, rozumiem – „Rozterki przed podróżą"
Scenariusz lekcji: Wiem, umiem, rozumiem – sprawdzian z ortografii
Lekcja: „Poszukiwacze skarbów wysyłają pozdrowienia”. Kartka z pozdrowieniami – rady dla piszących
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Poszukiwacze skarbów wysyłają pozdrowienia”. Kartka z pozdrowieniami – rady dla piszących
Scenariusz lekcji: Rady dla piszących – pozdrowienia
Lekcja: „Film stary jak świat”. Witold Bobiński, Idę do kina (fragment)
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Film stary jak świat”. Witold Bobiński, Idę do kina (fragment)
Scenariusz lekcji: Witold Bobiński „Idę do kina”
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
Zestaw ćwiczeń nr 3 – Film
WIĘCEJ NA TEMAT - POBIERZ ZASOBY
Plansza edukacyjna. Gatunki filmowe
Lekcja: „Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami”. O synonimach
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: „Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami”. O synonimach
Scenariusz lekcji: O synonimach
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
Zestaw ćwiczeń nr 2 – Wyrazy bliskoznaczne cz. 1
Słowa z uśmiechem. Zeszyt ćwiczeń, kl. 4, „Bliskie spotkania trzeciego stopnia… z wyrazami" O synonimach
Zestaw ćwiczeń nr 3 – Wyrazy bliskoznaczne cz. 2
Lekcja: „W małym kinie nikt już nie gra dzisiaj na pianinie…”. Konstanty Ildefons Gałczyński, Małe kina
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „W małym kinie nikt już nie gra dzisiaj na pianinie…”. Konstanty Ildefons Gałczyński, Małe kina
Scenariusz lekcji: Konstanty Ildefons Gałczyński „Małe kina”
UTRWALANIE WIEDZY - ĆWICZENIA
Zestaw ćwiczeń nr 25 – Konstanty Ildefons Gałczyński, Małe kina
Lekcja: To już znamy, powtarzamy – „Słowa, słowa, słowa”
Pół żartem, pół serio – „W wesołym miasteczku”
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: To już znamy, powtarzamy – „Słowa, słowa, słowa”
Pół żartem, pół serio – „W wesołym miasteczku”
Scenariusz lekcji: To już znamy, powtarzamy – synonimy, komunikacja niewerbalna, znaki
Lekcja: Wiem, umiem, rozumiem – „Uciekły słowa ze słownika…”
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia, kl. 4, temat: Wiem, umiem, rozumiem – „Uciekły słowa ze słownika…”
Scenariusz lekcji: Wiem, umiem, rozumiem – sprawdzian z wiedzy o synonimach, mowie niewerbalnej i znakach
Lekcja: ZADANIA DO LEKTURY
Kornel Makuszyński, „Panna z mokrą głową”
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: ZADANIA DO LEKTURY
Kornel Makuszyński, Panna z mokrą głową
Lekcja: „Jeśli nie Biała Dama, to kto?”.
Beata Ostrowicka, Eliksir przygód
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Jeśli nie Biała Dama, to kto?”. Beata Ostrowicka, Eliksir przygód
Scenariusz lekcji: Beata Ostrowicka „Eliksir przygód”
Lekcja: „Pojednanie wśród brzęku oręża”.
Karol May, Winnetou
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: „Pojednanie wśród brzęku oręża”. Karol May, Winnetou
Scenariusz lekcji: Karol May „Winnetou”
Lekcja: To już znamy, powtarzamy – „Rok starsi zmykamy na wakacje”
Pół żartem, pół serio – „Szyfrem przez literackie i filmowe światy”
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: To już znamy, powtarzamy – „Rok starsi zmykamy na wakacje”
Pół żartem, pół serio – „Szyfrem przez literackie i filmowe światy”
Scenariusz lekcji: To już znamy, powtarzamy – literatura i film
Lekcja: Wiem, umiem, rozumiem – „Wyobraźnia wyzwolona”. Cornelia Funke, Atramentowe serce
WPROWADZENIE DO LEKCJI
E-podręcznik: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura, kl. 4, temat: Wiem, umiem, rozumiem – „Wyobraźnia wyzwolona”. Cornelia Funke, Atramentowe serce
Scenariusz lekcji: Wiem, umiem, rozumiem – Cornelia Funke „Atramentowe serce”
SPRAWDZANIE UMIEJĘTNOŚCI
Sprawdzian po V rozdziale