5 idei jak mówić, by dzieci nas słuchały

14 czerwca 2021
Udostępnij:
Jak mówić do dzieci żeby nas słuchały

Siedzisz w restauracji, czekając na obiad w piątkowe popołudnie. Przy stoliku siedzi rodzina z kilkuletnim dzieckiem. Kelner przynosi zamówione przez nich dania, wszyscy ucieszeni rozpoczynają jedzenie. Spokojny posiłek nie trwa jednak za długo, ponieważ dziecko zaczyna marudzić. A to już się najadło, już chciałoby pobiegać, nie chce już siedzieć przy stole. Marudzenie przechodzi w płacz, a następnie w krzyk — najpierw dziecko, potem rodziców. Spokojnego obiadu sąsiadów nic już nie uratuje, a ty w duchu cieszysz się, że to nie twoje dziecko wszczęło tę awanturę. Dziś akurat zostało pod opieką babci… Ale czy sytuacja nie wyglądałaby podobnie, gdybyś postawił swoją rodzinę w to miejsce? Czy wiesz, jak mówić, żeby dzieci Cię słuchały?

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?

Dziecko na każdym poziomie rozwojowym ma inne potrzeby oraz wymagania, ale i możliwości poznawcze. Wiadomo, ciężko ujednolicić system i zasady, aby jednakowo komunikować się z trzylatkiem i z 15-latkiem. Jest jednak kilka uniwersalnych wskazówek, których udzieliły w swojej genialnej książce Adele Faber i Elaine Mazlish pt.: „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?”. Już sam tytuł mówi nam, że autorki w swojej książce zwracają uwagę nie tylko jak mówić, ale i jak słuchać dzieci. Bo czy często właśnie to drugie nie jest główną przyczyną nieporozumień? Komunikacja zawsze przebiega w dwóch kierunkach. Oto sześć porad, jak ją usprawnić.

1. Akceptuj uczucia swojego dziecka.

Wyobraź sobie, że robisz zakupy w supermarkecie ze swoją pociechą. Nagle dziecko zgłasza ci, że jest głodne. Puszczasz to mimo uszu, przecież chcesz zakończyć zakupy, wrócić szybko do domu i odgrzać obiad dla całej rodziny. Twoje dziecko, nieważne jak duże, wciąż marudzi, że chce coś zjeść. Nastolatek może nie zacznie płakać i krzyczeć na cały sklep, ale pięciolatek już tak. Nie dajesz rady puścić tego mimo uszu, próbujesz uciszyć dziecko, podnosisz nawet głos, aby jakoś nad nim zapanować. Prawdopodobnie jednak nic to nie da. Dziecko cię nie posłucha, dopóki ty nie zaakceptujesz jego uczuć. Będzie tak w każdej innej sytuacji: we wspomnianej restauracji, w podróży w samochodzie i na imieninach babci.

Dzieci często nie słuchają swoich rodziców, ponieważ same są ignorowane. Działa to w obie strony. Głód w sklepie prawdopodobnie byłby do zniesienia, jednak kryje się za nim frustracja spowodowana ciągłym ignorowaniem. Twoje dziecko czuje wówczas podwójny dyskomfort i właściwie to nie wie, dlaczego miałoby się dobrze zachowywać, skoro czuje się fatalnie?

Kluczem do rozwiązania tego problemu jest z pozoru błahe, ale czasami jakże trudne do wykonania zadanie: słuchaj swojego dziecka. Dzieci jednak są bardzo specyficznym rozmówcą, bo bardzo uważnym, gotowym wychwycić twoje najmniejsze potknięcie. Nie dadzą się zbyć byle przytaknięciem.

Gdy dziecko mówi ci, jak się czuje w danym momencie i co powoduje jego dyskomfort, najlepiej powtórzyć to za nim, aby upewnić się, czy to miało na myśli i czy właściwie się rozumiecie. Będzie to też jasnym zapewnieniem dla malucha, że go słuchasz. Staraj się też wyjaśnić, dlaczego może czuć się w ten sposób. W przypadku głodu jest to dość proste:

  • Rozumiem, że jesteś głodny, od śniadania minęło już trochę czasu.

Sprawy mogą być jednak znacznie grubszego kalibru niż chwilowy głód. Nie próbuj wówczas udawać, że rozumiesz, o co chodzi dziecku. Jeżeli to zauważy, tylko doleje to oliwy do ognia. Postaw na kontakt i rozmowę. Słuchaj, co dziecko ma ci do powiedzenia i uwzględniaj to w swoich planach.

2. Kontroluj swój gniew.

Co robisz, gdy widzisz, że dziecko cię nie słucha? Ty dużo mówisz, snujesz wywody, a ono wodzi wzrokiem po wszystkim dookoła, a myślami jest zupełnie daleko. Albo nadal bawi się tym, czym nie powinno, ucieka z powrotem na plac zabaw, czy nie chce wyłączyć telewizora. Masz prawo się zdenerwować. Jednak nic nie da to, że zaczniesz mówić głośniej, zaczniesz krzyczeć, grozić, czy rozkazywać. Dziecko nadal będzie robiło to co robi, nadal nie będzie cię słuchało lub stając naprzeciw swojemu rozgoryczeniu — zacznie jeszcze intensywniej robić to co cię denerwuje.

Przeczytaj także: Jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami?

Co zatem najlepiej robić w takiej sytuacji?

Musisz postawić na prawidłową komunikację. Odpowiednie podejście do sprawy, ton głosu i intencje zachęcą młodego człowieka do współpracy, a nie do stawiania oporu. Pozwoli to stworzyć atmosferę szacunku i zrozumienia, co jest kluczowe, jeżeli chcesz trwale zmienić zachowanie dziecka i zapobiegać niepożądanym sytuacjom w przyszłości.

Po pierwsze opisz dziecku problem. Nie oskarżaj i nie wytykaj palcami, tego co źle zrobiło, ale po prostu wyjaśnij, co jest nie w porządku. Podaj też argumentację, dlaczego uważasz, że dane zachowanie jest nieodpowiednie i jakie bezpośrednie konsekwencje może wywoływać. Nie chodzi tu absolutnie o coś w stylu: „Jak nie pójdziesz zaraz do łóżka, to wróci tatuś z pracy i będzie krzyczał”. Nie, absolutnie nie. Pozostając w temacie chodzenia spać, możesz użyć zdecydowanie lepszych argumentów. Wytłumacz swojemu dziecku, że jeżeli pójdzie późno spać, rano obudzi się zmęczone i nie będzie miało siły, żeby skupić się w szkole, czy na ulubionych popołudniowych zajęciach z robotyki.

Wyjaśnienie dziecku problemu i dodatkowe wymienienie potencjalnych konsekwencji pozwala mu indywidualnie ustalić, co należy zrobić. Dzięki tym informacjom, twoje dziecko ma możliwość samodzielnego przekonania się, co jest dla niego dobre.

Komunikując się w ten sposób, spokojnym tonem i używając rzeczowych argumentów, przekonasz się, że dziecko jest gotowe cię wysłuchać, bez zbędnego podnoszenia głosu.

3. Zastąp kary kompromisem.

Często rodzice po nieudanych próbach nakłonienia dziecka do czegoś, stosują kary. Nie bez powodu użyto tu liczby mnogiej. Nigdy chyba nie kończy się na jednej karze. Sytuacja najczęściej się powtarza. To już pierwszy znak, że metoda ta nie jest skuteczna.

Kiedy karzesz dziecko, zachęcasz je do odczuwania goryczy w stosunku do ciebie. Każda kara potęguje jedynie gniew i frustrację i w rodzicach, i w dzieciach. Twój autorytet wówczas maleje. To znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo, że dziecko uzna twoje zdanie następnym razem. Problem, zamiast znikać, tylko narasta.

Tu dobrym przykładem będzie zachowanie nastolatka. Wyobraź sobie, że twoje już niemałe dziecko trzeci raz w tym tygodniu wraca do domu dużo później, niż się umówiliście. Nakładasz na niego szlaban — zupełny zakaz wyjść. Skutecznie zatrzymasz dziecko w domu, ale rozgoryczone, nie zrozumie, że wracanie późno jest złe, a jedynie, że ty jako rodzic tego nie akceptujesz. W przyszłości prawdopodobnie znowu naciągnie reguły.

W takich sytuacjach warto zmienić podejście. Postaw znowu na dialog i wzajemne zrozumienie. Najpierw porozmawiaj o uczuciach twojego dziecka: zapytaj, dlaczego wrócił/wróciła tak późno do domu, co spowodowało, że umowa nie została dotrzymana. Następnie, opowiedz o własnych uczuciach. Wyjaśnij, że czujesz się zaniepokojony, jeśli dziecko wraca dużo później, niż ustaliliście. Zawsze istnieje ryzyko, że coś mogło się stać. Po szczerej obustronnej rozmowie zróbcie razem burzę mózgów, aby znaleźć rozwiązanie waszego wspólnego problemu. Celem jest tutaj dojście do kompromisu, akceptowanego przez obie strony.

Dlaczego takie podejście ma szansę na powodzenie? Bo obopólne porozumienie zmusza dziecko do samodzielnego myślenia o swoim zachowaniu, a nie tylko bezwiednego poddawaniu się odgórnym ustaleniom.

Przeczytaj także: 6 zabaw wspierających rozwój pamięci i umiejętności nauki

4. Pozwól dziecku na niezależność.

Dzieciństwo jest nie tylko czasem na bezpieczny rozwój pod skrzydłami rodziców, ale musi być także okresem przygotowania do samodzielności w dorosłym życiu. Na pewno nie nauczysz dziecka tego wydając mu polecenia na cały dzień i wyręczając we wszystkim, czym się da. Wciąż jest mnóstwo rodziców wolących zrobić coś za dzieci, bo jest szybciej i wygodniej, niż pozwolić im na samodzielne wykonanie.

Zamiast liczyć na bezwzględny posłuch w każdej sprawie, pozwól na samodzielne podejmowanie decyzji. Zachęcaj dziecko do tego na co dzień. Dla przykładu niech samo opracuje własny system dla rozdzielenia nauki i czasu wolnego. Buduj w dziecku poczucie, że trzeba odrobić pracę domową, jednak nie narzucaj, że ma to być zrobione wtedy i wtedy. Niech samo zaplanuje swoje popołudnie, a w razie pomyłki, samo poniesie konsekwencje. Wówczas jednak unikaj strofowania — nie wniesie ono nic pozytywnego.

Pozwolenie dziecku na samodzielne odkrywanie świata, sprawi, że będziesz odbierany w zupełnie innym świetle jako rodzic. Zamiast dyktatora, będziesz ostoją, do której zawsze można przyjść po radę, czy pomoc.

5. Chwal!

To bardzo ważne ze strony rodzica, aby robić to umiejętnie i często. Twoje dziecko zrobiło coś świetnie? Pochwal je. Twoje reakcje nie mogą ograniczać się jedynie do wytykania błędów i wydawania poleceń.

Pochwały kształtują pewność siebie i poczucie własnej wartości. Warto, nie rzucać przelotnych uwag typu: „Piękny obrazek namalowałeś”, albo „Byłeś dzisiaj bardzo koleżeński na placu zabaw”. Mogą wywoływać nieoczekiwane reakcje, takie jak zaprzeczenie, a nawet mogą być odebrane jako manipulacja z twojej strony.

Jak zatem chwalić? Zawsze opisz to, co zrobiło dziecko i zagłęb się w szczegóły. Zamiast „ładny obrazek”, powiedz „Namalowany przez ciebie obrazek jest bardzo ładny, szczególnie podobają mi się zwierzęta na pierwszym planie”. Możesz dodać też słowa podsumowujące całe zachowanie, np.: „To jest to, co nazywamy kreatywnością”.

Uważaj, aby pochwały nie zawierały wzmianek o poprzednich porażkach, np.: „Twój ostatni rysunek nie był za dobry, ale ten jest już dużo lepszy”. Tego typu pochwały nie pozwolą dziecku wyciągnąć z tego jedynie pozytywnego odczucia. Dodana wzmianka o porażce może bardzo rzutować na ogólne odebrane wrażenie.

Wychowując dzieci trzeba się nieźle nagimnastykować. I to nie tylko fizycznie. Chcąc być usłyszanym rodzicem, musisz porzucić proste sposoby i drogi na skróty. Nie działają. Zamiast tego musisz wykorzystać dzisiejszą wiedzę, swoją pomysłowość i doświadczenie życiowe, aby komunikować się tak ze swoim dzieckiem, aby do niego dotrzeć.

Jeśli podobał Ci się artykuł dotyczący tematu jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera.

Przeczytaj także

jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej
Rodzic

Jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej?

Ogromną rolę w dzisiejszym świecie odgrywa na każdym polu mnogość wyboru. Wśród fizycznych aktywności, które dziecko może sobie wybrać, jest ogrom możliwości. Taniec, jazda na rowerze lub rolkach, bieganie, piłka nożna, wspinaczka, tenis, pływanie - to tylko kilka sportów, którymi można spróbować zainteresować dziecko.

Jak zachęcić do jedzenia niejadka
Rodzic, Nauczyciel

Jak zachęcić do jedzenia przedszkolnego niejadka?

Przede wszystkim warto pamiętać, że bycie niejadkiem jest naturalnym etapem w rozwoju wielu dzieci. Jednak warto wiedzieć, jak temu przeciwdziałać i jak pomóc dziecku przełamać bariery żywieniowe.

przeniesienie dziecka do innej szkoły zasady
Rodzic, Nauczyciel

Przeniesienie dziecka do innej szkoły w trakcie roku szkolnego. Jakie są zasady?

Przeniesienia dziecka do innej szkoły jest możliwe także w trakcie roku szkolnego. Trzeba jednak spełnić kilka wymogów. Dowiedz się więcej.

Bądź na bieżąco!
Jeśli chcesz otrzymywać nasz newsletter z nowymi artykułami pojawiającymi się na blogu "Temat: Edukacja" - zapisz się przez poniższy formularz.
Korzystam z serwisu jako:
Uczeń (od 16. roku życia)
Rodzic
Nauczyciel
Zgadzam się na otrzymywanie informacji w formie:
Wiadomości e-mail
Powiadomień SMS
Telefonicznej
+48
Zapoznałem się z Informacją dotyczącą przetwarzania danych osobowych. Dane będą przetwarzane na podstawie mojej zgody, wyłącznie w celu wysyłki newslettera. Powyższą zgodę mogę wycofać w dowolnym czasie poprzez wypisanie się z Newsletter'a.
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako: „RODO”). Mniej >>
Administratorem danych osobowych dla platform WSiP innych niż: Uczę.pl, Klasówki.pl, Diagnoza z plusem oraz WSIPnet.pl w zakresie dotyczącym edukacji dla szkół podstawowych, są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. (poniżej informacja dla: „Produkty i usługi oferowane przez WSiP”)

Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:
• listownie na adres: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa,
• poprzez formularz kontaktowy na stronie www.wsip.pl,
• przesyłając wiadomość na adres e-mail: wsip@wsip.com.pl,
• dzwoniąc do nas na numer telefonu: Infolinia: 801 220 555.

Administratorem danych osobowych dla platform: Uczę.pl, Klasówki.pl, Diagnoza z plusem oraz platformy WSIPnet.pl w zakresie dotyczącym edukacji dla szkół podstawowych, jest szkoła (organ prowadzący szkołę), w której osoba, której dane dotyczą, jest dyrektorem, nauczycielem, uczniem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), do której uczeń uczęszcza. Poniżej informacja dla: „Produkty służące do wykonywania przez szkoły zadań edukacyjnych”.

I. Produkty i usługi oferowane przez WSiP

Inspektor Ochrony Danych
Na podstawie art. 37 ust. 1 RODO administrator danych wyznaczył p. Macieja Byczkowskiego na Inspektora ochrony danych. Osoby, których dane dotyczą mogą kontaktować się z inspektorem ochrony danych we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy RODO.
Jeżeli będziesz mieć jakiekolwiek wątpliwości w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z Inspektorem
• listownie na adres: Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa
• przesyłając wiadomość na adres e-mail: iod@wsip.pl

Inspektor ochrony danych zapewnia pełną poufność komunikacji z osobami, których dane dotyczą. Zgodnie z art. 38 ust. 5 RODO inspektor ochrony danych jest zobowiązany do zachowania tajemnicy lub poufności co do wykonywania swoich zadań – zgodnie z prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego.

Cel i podstawa prawna przetwarzania danych osobowych
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach:
• zawarcia i wykonania umowy (np. w związku z realizacją zamówienia lub realizacji usługi świadczonej drogą elektroniczną poprzez korzystanie z serwisów www i akceptację regulaminów). Podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność przetwarzania danych do zawarcia i wykonywania umowy (tj. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO),
• marketingu bezpośredniego produktów i usług własnych administratora, w tym w celach analitycznych i profilowania, w sposób inny niż z wykorzystaniem telekomunikacyjnego urządzenia końcowego lub poczty elektronicznej. Podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność przetwarzania do realizacji prawnie uzasadnionego interesu administratora, jakim jest możliwość prowadzenia marketingu bezpośredniego swoich usług (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO),
• marketingowych, w tym celach analitycznych i profilowania produktów i usług podmiotów z Grupy Wydawniczej WSiP oraz podmiotów współpracujących ze WSiP, działających na rynku edukacyjnym i wydawniczym. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda, pod warunkiem, że ta zgoda została nam udzielona (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO), w razie nieudzielenia zgody dane osobowe nie są przetwarzane w tym celu,
• realizacji Newslettera, w przypadku, gdy zostawiłaś/eś nam do tego celu adres e-mail na formularzu do Newslettera. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda, wyrażona poprzez pozostawienie adresu e-mail do tego celu, (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO),
• jednorazowego kontaktu telefonicznego lub mailowego przedstawiciela WSiP w związku z zadanym pytaniem lub zgłoszeniem, w zależności od wykonanej przez osobę aktywności. Podstawą prawną przetwarzania danych jest prawnie uzasadniony interes administratora danych (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO), jakim jest rzetelna obsługa osób odwiedzających strony serwisu oraz pomoc w uzyskaniu niezbędnych informacji. W przypadku, gdy kontakt związany będzie z przedstawieniem oferty lub inną formą marketingu bezpośredniego (niezamówioną informacją handlową), podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda osoby, której dane dotyczą (tj. art. 6 lit. a) RODO).
• udostępnienia danych innym podmiotom współpracującym ze WSiP, w celach marketingowych. Podstawą prawną przetwarzania danych jest dobrowolna zgoda (tj. art. 6 ust. 1 lit. a) RODO), pod warunkiem, że ta zgoda została nam udzielona, w razie nieudzielenia zgody dane osobowe nie są przetwarzane w tym celu,
• ewentualnie w celu dochodzenia roszczeń związanych z zawartą umową (w tym również usługą świadczoną drogą elektroniczną w ramach serwisów www), co jest prawnie uzasadnionym interesem administratora danych (tj. art. 6 ust. 1 lit. f) RODO),
• rozpatrywania zgłoszonych reklamacji. Podstawą prawną przetwarzania danych jest obowiązek wynikający z przepisu prawa (tj. art. 6 ust. 1 lit. c) RODO) oraz niezbędność wykonania zawartej z Tobą umowy (tj. art. 6 ust. 1 lit. b) RODO).

Informacje dotyczące profilowania
Na podstawie Twoich danych osobowych możemy dokonywać profilowania, czyli automatycznej oceny niektórych cech osobowych dotyczących Ciebie.
Celem profilowania jest lepsze dobranie dla Ciebie materiałów informacyjnych oraz ofert dotyczących naszych produktów, usług i wydarzeń. Dzięki profilowaniu będziesz otrzymywać mniej informacji dotyczących naszych ofert, ale lepiej dopasowanych do Twoich preferencji. W każdym momencie możesz wyrazić sprzeciw wobec profilowania.
W celu profilowania wykorzystujemy zazwyczaj informacje takie, jak wiek, płeć, region miejsca zamieszkania oraz wielkość miejscowości, zainteresowania, zawód, stanowisko, typ urządzenia (model w przypadku urządzeń mobilnych), dostawca Internetu, rozdzielczość ekranu, wersja systemu operacyjnego oraz przeglądarki, ustawienia preferencji języka, jak również informacje związane z realizowanymi przez Ciebie aktywnościami na naszych stronach www oraz zamówionymi produktami i usługami.

Odbiorcy danych
Dostęp do danych osobowych mogą mieć następujący odbiorcy danych:
• upoważnieni pracownicy administratora danych,
• usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych na potrzeby realizacji usług świadczonych dla administratora danych, w szczególności podmioty takie, jak Call Center, dostawcy usług IT, firmy księgowe, firmy windykacyjne, agencje reklamowe, firmy realizujące usługi mailingowe, usługi logistyczne i kurierskie, kancelarie prawne i audytorzy zewnętrzni, oraz ich upoważnieni pracownicy – w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonania zleconych usług,
• podmioty współpracujące z administratorem danych, którym dane osobowe są udostępniane na podstawie dobrowolnej zgody osoby, której te dane dotyczą i w celach w niej wskazanych.

Przekazywanie danych do państw trzecich (tj. poza Europejski Obszar Gospodarczy)
W związku z korzystaniem z systemu informatycznego zewnętrznych dostawców, może wystąpić konieczność przekazania danych osobowych do odbiorców w państwach trzecich, jednak zapewniamy, aby dane były odpowiednio zabezpieczone. W związku z powyższym współpracujemy wyłącznie z podmiotami, które posiadają aktualny certyfikat Privacy Shield (na terenie Stanów Zjednoczonych) lub podpisali z nami umowę opartą na Standardowych Klauzula Umownych zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Oba rozwiązania gwarantują bezpieczeństwo przetwarzanych danych na poziomie obowiązującym w Unii Europejskiej.

Okres przechowywania danych
• Twoje dane osobowe będą przechowywane do momentu przedawnienia roszczeń z tytułu umowy/zamówienia lub do momentu wygaśnięcia obowiązku przechowywania danych wynikającego z przepisów prawa, w szczególności obowiązku przechowywania dokumentów księgowych dotyczących umowy/zamówienia, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
• W przypadku pozostawienia danych w formularzu kontaktowym, dane będą przechowywane do czasu zrealizowania zgłoszenia, a w niektórych sytuacjach do czasu przedawnienia roszczeń.
• Przestaniemy wcześniej przetwarzać Twoje dane wykorzystywane do celów marketingu bezpośredniego, w tym profilowania i celów analitycznych, jeżeli zgłosisz nam sprzeciw wobec przetwarzania danych w tych celach lub wycofasz nam udzieloną w tym zakresie zgodę.
• Jeżeli wyraził(a)eś nam zgodę na udostępnienie danych osobowych do innych podmiotów z Grupy Wydawniczej WSiP lub podmiotów wymienionych w zgodzie, w celu ich dalszego przetwarzania przez te podmioty w ramach działań marketingowych, dane będą udostępniane do momentu wycofania udzielonej nam zgody na udostępnienie danych.

Zasady gromadzenia danych
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak w przypadku zamówienia usług lub towarów, jak również rejestracji w serwisie internetowym, formularzach kontaktowych, podanie danych jest niezbędne do realizacji umowy/zamówienia/zgłoszenia. Podanie danych osobowych do celów marketingowych jest dobrowolne.

Prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych
W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, przepisy o ochronie danych gwarantują Ci szereg praw:
• prawo dostępu do swoich danych oraz uzyskania ich kopii;
• żądania sprostowania oraz uzupełnienia Twoich danych osobowych;
• w zakresie, w jakim podstawą przetwarzania Twoich danych osobowych jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu administratora, przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją;
• prawo sprzeciwu wobec przetwarzania na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania;
• prawo wycofania zgody w dowolnym momencie, w zakresie, w jakim podstawą przetwarzania danych osobowych była dobrowolna zgoda. Wycofanie zgody nie ma jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które realizowaliśmy na podstawie zgody, zanim została wycofana;
• żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych, jeżeli:
- kwestionujesz ich prawidłowość (na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość danych);
- przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem (a sprzeciwiasz się ich usunięciu żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystania);
- nie są już potrzebne do celów przetwarzania, ale są one Tobie potrzebne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- wniosłeś sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych (do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu);
• żądania dostarczenia Twoich danych w formacie ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego oraz do przesyłania ich innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe;
• żądania usunięcia Twoich danych osobowych, jeżeli:
- dane te nie są już niezbędne do celów, w których były przetwarzane;
- zgoda została cofnięta (w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody);
- wniosłeś sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych (w przypadku danych przetwarzanych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora);
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.

W celu skorzystania z powyższych praw prosimy o kontakt z Administratorem danych.

Ponadto osoba, ma prawo wnieść skargę na przetwarzanie jej danych osobowych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).

II. Produkty służące do wykonywania przez szkoły zadań edukacyjnych

W zakresie platform WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl oraz Diagnoza z plusem administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), w której osoba, której dane dotyczą, jest dyrektorem, nauczycielem, uczniem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, administratorem danych osobowych jest szkoła (organ prowadzący szkołę), do której uczeń uczęszcza.

Z administratorem danych osobowych można kontaktować się na adres właściwej szkoły.

Dane osobowe są przetwarzane w celu umożliwienia korzystania z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl. lub Diagnoza z plusem. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia (UE) 2016/679, ponieważ przetwarzanie jest niezbędne do wykonania przez szkołę obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Odbiorcami danych osobowych są usługodawcy, którym w drodze umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych w związku z prowadzeniem platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Dane osobowe będą przetwarzane przez okres, w którym osoba, której dane dotyczą, korzysta z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem. W przypadku przetwarzania danych osobowych rodziców/opiekunów prawnych ucznia szkoły, dane osobowe tych osób będą przetwarzane przez okres, w którym uczeń korzysta z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Podanie danych osobowych przez osobę, której dane dotyczą, jest dobrowolne, jednakże podanie danych jest konieczne dla korzystania z platformy WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl lub Diagnoza z plusem.

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo:
• dostępu do swoich danych oraz uzyskania ich kopii;
• żądania sprostowania oraz uzupełnienia jej danych osobowych;
• żądania ograniczenia przetwarzania jej danych osobowych, jeżeli:
- kwestionuje ich prawidłowość (na okres pozwalający sprawdzić prawidłowość danych);
- przetwarzanie danych osobowych jest niezgodne z prawem (a osoba, której dane są przetwarzane sprzeciwia się ich usunięciu żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystania);
- nie są już potrzebne do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
• żądania dostarczenia danych jej dotyczących w formacie ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego oraz do przesyłania ich innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe;
• żądania usunięcia jej danych osobowych, jeżeli:
- dane te nie są już niezbędne do celów, w których były przetwarzane;
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem.

Realizacja powyższych uprawnień następuje w sposób wskazany na platformach WSIPnet.pl, Uczę.pl, Klasówki.pl oraz Diagnoza z plusem.

Osobie, której danej dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

W przypadku uznania, że administratorem lub współadministratorem danych osobowych są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., wszystkie powyższe informacje odnosić się będą również odpowiednio do tego podmiotu.

Aktualizacja 29 listopada 2019 roku