Europa. Nasza historia

 
To rezultat międzynarodowego projektu zrealizowanego przez polsko-niemiecki tandem wydawniczy – Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. oraz Eduversum GmbH Verlag und Bildungsagentur.
 
Celem projektu było przygotowanie dla młodych Europejczyków nowoczesnego podręcznika do nauki historii, który w pełni i z wielu perspektyw ukazywałby dzieje naszego kontynentu.
 

Podręczniki do klas 5 i 7 zostały dopuszczone do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Podręczniki do klas 6 i 8 są w trakcie procedury dopuszczającej do użytku szkolnego.

 

Praca wydawców była wspierana przez Wspólną Polsko-Niemiecką Komisję Podręcznikową Historyków i Geografów,
Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie oraz Instytut Międzynarodowych Badań Podręcznikowych im. Georga Eckerta w Brunszwiku.

Historia Europy z różnych perspektyw

  • W specjalnie oznaczonych ramkach PUNKT WIDZENIA w podręczniku zaprezentowano różne opnie i oceny danego wydarzenia przez historyków. Pokazuje to uczniowi, że nie zawsze obowiązuje jeden punkt widzenia i jednoznaczna ocena danego faktu.

  • PRZESZŁOŚĆ W TERAŹNIEJSZOŚCI – takim hasłem oznaczono miejsca, w których przybliżono uczniowi dziedzictwo przeszłości. Mogą one uświadomić odbiorcy, jak wiele czerpiemy do dzisiaj z dorobku minionych epok.

  • WARSZTAT HISTORYKA uczy metody poznania i analizy różnorodnych materiałów źródłowych.

Skład serii

Seria składa się z następujących części:

  • Klasa 5 – Od prehistorii do średniowiecza.

    Nr dopuszczenia MEN: 1120/1,2/2021

  • Klasa 6 – Dzieje nowożytne
    (do 1815 roku)
    .

    Nr dopuszczenia MEN: 1120/3,4/2021

  • Klasa 7 cz. 1 – Od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej.

    Nr dopuszczenia MEN: 1120/5,6,7/2021

  • Klasa 7 cz. 2 – Dwudziestolecie międzywojenne.

    Nr dopuszczenia MEN: 1120/5,6,7/2021

  • Klasa 8 – Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych.

    Podręcznik w trakcie procedury Ministerstwa Edukacji i Nauki dopuszczającej do użytku szkolnego.

Zalety podręczników z serii Europa. Nasza historia


Europa. Nasza historia
Europa. Nasza historia

Ciekawostki o projekcie

Pierwszy tom podręcznika został uroczyście zaprezentowany 22 czerwca 2016 r. w Berlinie, podczas polsko-niemieckich rządowych konsultacji pod hasłem „Dobry dzień dla polsko-niemieckich relacji”. Konsultacje odbyły się w ramach obchodów 25-lecia polsko-niemieckiego Traktatu o Dobrym Sąsiedztwie. Podręcznik zaprezentował Minister Spraw Zagranicznych RP Witold Waszczykowski oraz Minister Spraw Zgranicznych RFN, a obecnie prezydent Niemiec, Frank-Walter Steinmeier, jeden z inicjatorów projektu. Spotkanie odbyło się w berlińskim Liceum im. Roberta Jungka, w którym młodzież uczy się w dwóch językach – niemieckim i polskim.

  • Prezentacja pierwszego tomu podręcznika w Berlinie 22 czerwca 2016 r. Od lewej stoją: prof. dr hab. Robert Traba (Współprzewodniczący Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej, CBH PAN Berlin), Waldemar Czerniszewski (dyrektor wydawniczy WSiP), Dietmar Woidke (premier krajowy Brandenburgii, koordynator rządu RFN ds. niemiecko-polskiej współpracy społecznej i przygranicznej), Witold Waszczykowski (minister spraw zagranicznych RP), Frank-Walter Steinmeier (minister spraw zagranicznych RFN), Michael Jäger (prezes wydawnictwa Eduversum), prof. dr hab. Eckhardt Fuchs (Instytut Międzynarodowych Badań Podręcznikowych im. Georga Eckerta w Brunszwiku), prof. dr hab. Michael G. Müller (Współprzewodniczący Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej, Uniwersytet im. Marcina Lutra, Halle-Wittenberga), dr hab. Igor Kąkolewski, prof. UWM (koordynator naukowy projektu, CBH PAN Berlin). Materiały prasowe GEI, Brunszwik.
  • Zespół redakcyjny po zakończeniu prac nad trzecim tomem podręcznika przeznaczonym do klasy 7 szkoły podstawowej, Wiesbaden 2018. Od lewej: Olga Paczyńska (CBH PAN, Berlin), Marcin Wiatr (GEI, Brunszwik), Dominik Pick (CBH PAN, Berlin), Andrzej Dusiewicz (WSiP), Frauke Hagemann (Eduversum), Martin Bredol (Eduversum), Robert Gucman (WSiP), Minalde Wagner (Eduversum), Florian Faderl (Eduversum).

Nominacja podręcznika Europa. Nasza historia do nagrody Podręcznika Roku 2021 w Niemczech

Europa Nasza historia nagroda
Powstały w polsko-niemieckim projekcie podręcznik Europa. Unsere Geschichte (tom 4) – odpowiadający polskiemu tomowi Europa. Nasza historia (SP 8) – został nominowany do nagrody dla najlepszego podręcznika wydanego w Niemczech w 2020 roku.

Prestiżową nagrodę „Podręcznik Roku” – mówi Christiane Brandau z GEI (Brunszwik) – przyznają wspólnie Instytut im. Georga Eckerta (badający podręczniki w skali międzynarodowej), Federalna Agencja ds. Edukacji Obywatelskiej oraz Stowarzyszenie Didacta. Podręczniki są nominowane w trzech kategoriach: Podręcznik do nauki języka, Nauki społeczne (w tej kategoria ) oraz Nauka, technologia, inżynieria i matematyka. O przyznaniu nominacji decyduje jury złożone z niezależnych ekspertów akademickich z danych dziedzin, a do wyboru są propozycje zgłoszone przez wydawców. Europa. Unsere Geschichte została zgłoszona przez Eduversum – partnerskie wydawnictwo WSiP w tym projekcie. Jury bierze pod ocenę zawartość merytoryczną, zastosowanie nowatorskich metod dydaktycznych oraz szatę graficzną kandydującego podręcznika.

Nominując podręcznik Europa. Unsere Geschichte tom 4, jury napisało, argumentując swoją ocenę:

– Ten podręcznik do historii Europy pokazuje, jak bardzo spojrzenie z perspektyw narodowych może wzbogacić obraz rzeczywistości w nauce historii. Ścisła współpraca polskich i niemieckich ekspertek i ekspertów z dziedziny historii i dydaktyki zaowocowała powstaniem pionierskiego dzieła, które ma szczególne walory dydaktyczne i naukowe. Przedstawienie wydarzeń historycznych na przemian z polskiej, niemieckiej i europejskiej perspektywy umożliwia nowatorskie ujęcie tematu i tym samym, jak w soczewce, ukazuje europejską rzeczywistość. Wynikające z tego przybliżenie różnych punktów widzenia, któremu towarzyszy zachęta do kształtowania własnych opinii, czyni ten podręcznik interesującym także dla innych przedmiotów z zakresu nauk społecznych.

Przewodniczący jury, historyk i dydaktyk historii prof. dr Karl-Heinrich Pohl z Uniwersytetu w Kilonii, tak ocenił walory podręcznika: – Ten podręcznik historii Europy, widzianej z perspektywy obu krajów, opracowany przez polskich i niemieckich historyków i dydaktyków, stanowi prawdziwą nowość. Krótko mówiąc, to książka nowatorska, pod wieloma względami innowacyjna, a zarazem przełomowa, która znakomicie spełnia wymogi dydaktyki i nauki przedmiotu… Może wytyczać nowe szlaki także pod względem politycznym.

– Już sama nominacja jest traktowana w Niemczech jako niezwykłe wyróżnienie – twierdzi Christiane Brandau. Przyznanie nagrody jest zaplanowana na maj bieżącego roku. Kierownikiem projektu „Podręcznik do historii. Projekt polsko-niemiecki” po stronie polskiej (WSiP) jest Andrzej Dusiewicz.