Europa. Nasza historia
Kup w sklepie
To rezultat międzynarodowego projektu zrealizowanego przez polsko-niemiecki tandem wydawniczy – Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. oraz Eduversum GmbH Verlag und Bildungsagentur.
Celem projektu było przygotowanie dla młodych Europejczyków nowoczesnego podręcznika do nauki historii, który w pełni i z wielu perspektyw ukazywałby dzieje naszego kontynentu.
Podręczniki do klas 5 i 7 zostały dopuszczone do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Podręczniki do klas 6 i 8 są w trakcie procedury dopuszczającej do użytku szkolnego.
Praca wydawców była wspierana przez Wspólną Polsko-Niemiecką Komisję Podręcznikową Historyków i Geografów,
Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie oraz Instytut Międzynarodowych Badań Podręcznikowych im. Georga Eckerta w Brunszwiku.
Historia Europy z różnych perspektyw
-
W specjalnie oznaczonych ramkach PUNKT WIDZENIA w podręczniku zaprezentowano różne opnie i oceny danego wydarzenia przez historyków. Pokazuje to uczniowi, że nie zawsze obowiązuje jeden punkt widzenia i jednoznaczna ocena danego faktu.
-
PRZESZŁOŚĆ W TERAŹNIEJSZOŚCI – takim hasłem oznaczono miejsca, w których przybliżono uczniowi dziedzictwo przeszłości. Mogą one uświadomić odbiorcy, jak wiele czerpiemy do dzisiaj z dorobku minionych epok.
-
WARSZTAT HISTORYKA uczy metody poznania i analizy różnorodnych materiałów źródłowych.
Skład serii
Seria składa się z następujących części:
-
Klasa 5 – Od prehistorii do średniowiecza.
Nr dopuszczenia MEN: 1120/1,2/2021
-
Klasa 6 – Dzieje nowożytne
(do 1815 roku).Nr dopuszczenia MEN: 1120/3,4/2021
-
Klasa 7 cz. 1 – Od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej.
Nr dopuszczenia MEN: 1120/5,6,7/2021
-
Klasa 7 cz. 2 – Dwudziestolecie międzywojenne.
Nr dopuszczenia MEN: 1120/5,6,7/2021
-
Klasa 8 – Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych.
Podręcznik w trakcie procedury Ministerstwa Edukacji i Nauki dopuszczającej do użytku szkolnego.
Zalety podręczników z serii Europa. Nasza historia
Ciekawostki o projekcie
Pierwszy tom podręcznika został uroczyście zaprezentowany 22 czerwca 2016 r. w Berlinie, podczas polsko-niemieckich rządowych konsultacji pod hasłem „Dobry dzień dla polsko-niemieckich relacji”. Konsultacje odbyły się w ramach obchodów 25-lecia polsko-niemieckiego Traktatu o Dobrym Sąsiedztwie. Podręcznik zaprezentował Minister Spraw Zagranicznych RP Witold Waszczykowski oraz Minister Spraw Zgranicznych RFN, a obecnie prezydent Niemiec, Frank-Walter Steinmeier, jeden z inicjatorów projektu. Spotkanie odbyło się w berlińskim Liceum im. Roberta Jungka, w którym młodzież uczy się w dwóch językach – niemieckim i polskim.
Nominacja podręcznika Europa. Nasza historia do nagrody Podręcznika Roku 2021 w Niemczech
Powstały w polsko-niemieckim projekcie podręcznik Europa. Unsere Geschichte (tom 4) – odpowiadający polskiemu tomowi Europa. Nasza historia (SP 8) – został nominowany do nagrody dla najlepszego podręcznika wydanego w Niemczech w 2020 roku.
Prestiżową nagrodę „Podręcznik Roku” – mówi Christiane Brandau z GEI (Brunszwik) – przyznają wspólnie Instytut im. Georga Eckerta (badający podręczniki w skali międzynarodowej), Federalna Agencja ds. Edukacji Obywatelskiej oraz Stowarzyszenie Didacta. Podręczniki są nominowane w trzech kategoriach: Podręcznik do nauki języka, Nauki społeczne (w tej kategoria ) oraz Nauka, technologia, inżynieria i matematyka. O przyznaniu nominacji decyduje jury złożone z niezależnych ekspertów akademickich z danych dziedzin, a do wyboru są propozycje zgłoszone przez wydawców. Europa. Unsere Geschichte została zgłoszona przez Eduversum – partnerskie wydawnictwo WSiP w tym projekcie. Jury bierze pod ocenę zawartość merytoryczną, zastosowanie nowatorskich metod dydaktycznych oraz szatę graficzną kandydującego podręcznika.
Nominując podręcznik Europa. Unsere Geschichte tom 4, jury napisało, argumentując swoją ocenę:
– Ten podręcznik do historii Europy pokazuje, jak bardzo spojrzenie z perspektyw narodowych może wzbogacić obraz rzeczywistości w nauce historii. Ścisła współpraca polskich i niemieckich ekspertek i ekspertów z dziedziny historii i dydaktyki zaowocowała powstaniem pionierskiego dzieła, które ma szczególne walory dydaktyczne i naukowe. Przedstawienie wydarzeń historycznych na przemian z polskiej, niemieckiej i europejskiej perspektywy umożliwia nowatorskie ujęcie tematu i tym samym, jak w soczewce, ukazuje europejską rzeczywistość. Wynikające z tego przybliżenie różnych punktów widzenia, któremu towarzyszy zachęta do kształtowania własnych opinii, czyni ten podręcznik interesującym także dla innych przedmiotów z zakresu nauk społecznych.
Przewodniczący jury, historyk i dydaktyk historii prof. dr Karl-Heinrich Pohl z Uniwersytetu w Kilonii, tak ocenił walory podręcznika: – Ten podręcznik historii Europy, widzianej z perspektywy obu krajów, opracowany przez polskich i niemieckich historyków i dydaktyków, stanowi prawdziwą nowość. Krótko mówiąc, to książka nowatorska, pod wieloma względami innowacyjna, a zarazem przełomowa, która znakomicie spełnia wymogi dydaktyki i nauki przedmiotu… Może wytyczać nowe szlaki także pod względem politycznym.
– Już sama nominacja jest traktowana w Niemczech jako niezwykłe wyróżnienie – twierdzi Christiane Brandau. Przyznanie nagrody jest zaplanowana na maj bieżącego roku. Kierownikiem projektu „Podręcznik do historii. Projekt polsko-niemiecki” po stronie polskiej (WSiP) jest Andrzej Dusiewicz.