Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Jak wspierać zdenerwowane dziecko?

Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Jak wspierać zdenerwowane dziecko?

Gdy twoje dziecko płacze lub jest zdenerwowane, zwykłe „uspokój się” nigdy nie zadziała. Aby skutecznie uspokoić dziecko, potrzeba nieco więcej zaangażowania. Na szczęście są sposoby, aby w łatwy sposób wspierać zdenerwowane dziecko, które w danej chwili doświadcza złych i silnych emocji. Wulkan wybuchł! Próbujesz reagować i uspokajać dziecko: „Spokojnie. Uspokój się. Nic się nie dzieje. Nic ci nie jest” i tak dalej. Tak działa twój instynkt. Próbujesz jak najszybciej, wręcz natychmiast, załagodzić sytuację, ale to działanie nieskuteczne i chaotyczne. Na szczęście istnieją lepsze sposoby. Pamiętaj jednak, że jedyna osoba, którą możemy kontrolować, to my sami. Co to oznacza? Tylko tyle, że powinniśmy skupiać energię na naszych własnych reakcjach, zamiast próbować uspokoić dziecko. Dlatego należy robić wszystko, aby unikać kłótni. Lub gdy już wpadliśmy w tryb paniki, po prostu się opanować i uspokoić.

Czytaj także: Jak pracować z uczniem z ADHD?

Oczywiście nie jesteśmy w łatwej sytuacji. Nie od razu nauczymy się odpowiednio reagować. Ale z czasem i praktyką, nasza odpowiedź na daną sytuację, będzie coraz bardziej automatyczna i podświadoma.

Jak wspierać zdenerwowane dziecko?

Nie mów tyle

Aby pozwolić dziecku coś wyrazić, trzeba dać mu czas i przestrzeń, aby mogło coś spokojnie powiedzieć, bez przerywania. Nie mów, tylko uważnie słuchaj.

Pytaj, aby wyjaśnić

Jeśli coś jest niejasne, poproś dziecko, aby powiedziało ci więcej. Pytaj i wyjaśniaj. Zbierz jak najwięcej informacji. Bądź ciekawy i zachowaj otwarty umysł. Nie zadawaj pytań, jakbyś prowadził przesłuchanie na komisariacie.

Szukaj pozytywów

Zamiast skupiać się na rzeczach negatywnych, próbuj szukać, w tym co mówi dziecko, pozytywów, prawdy lub wskazówek, które mogą ci pomóc. To pomaga budować empatię i jednocześnie pomoże ci z uwagą słuchać tego, co dziecko mówi.

Nie powtarzaj

Często, zamiast słuchać, próbujemy wygłaszać monologi, pouczać i po prostu dowieść swojej racji. Gdy dziecko nie słucha, powtarzamy się lub parafrazujemy to, co wcześniej powiedzieliśmy. Na naukę będzie jeszcze czas. Teraz, po prostu słuchaj dziecka.

Pozwalaj na wszystkie emocje

Trudno jest patrzeć na dziecko, gdy jest złe lub smutne. Powstrzymaj się jednak przez mówieniem „uspokój się” lub „nie płacz”. Bądź obecny i okazuj spokój, zamiast tworzyć chaos razem z dzieckiem.

Nie przyjmuj postawy obronnej

Postawa defensywna to wróg słuchania. W tym stanie, wszystko, co będzie mówić twoje dziecko, odbierzesz jako złe i niepoprawne, zamiast słuchać, być otwartym i ciekawym.

Ochłoń

Naucz się identyfikować znaki, które mówią, że jesteś zirytowany. Mogą być one fizyczne, jak zaciskanie pięści, albo psychiczne, które będą skutkować tym, że zaczniesz obwiniać dziecko, albo je straszyć. Pamiętaj, żeby oddychać, uspokoić się i znów się skupić na tym, co istotne z chłodną głową.

Jeśli nie możesz słuchać, odłóż to na później

Jeśli nie będziesz w stanie się opanować, nie podejmuj rozmowy. Zrób to nieco później, jak będziesz całkiem spokojny. Powiedz, na przykład: „chcę cię wysłuchać, ale teraz jestem zdenerwowany. Zróbmy 10 minut przerwy i wtedy porozmawiamy”.

Aktywność fizyczna może pomóc rozładować emocje

Jeśli dziecko nadal jest zdenerwowane, za wszelką cenę staraj się nie mówić mu, czego nie może. Skup się na tym, co może zrobić. Zaproponuj np. poskakanie lub zrobienie kilku pajacyków. To może pomóc w rozładowaniu emocji. Nie jest łatwo słuchać, gdy dziecko jest zdenerwowane. Chcemy naprawić sytuację, pomóc dziecku, uspokoić je, złagodzić jego ból, a przynajmniej sprawić, by przestało krzyczeć. Nie da się jednak tego zrobić od tak. Zamiast tego, własną postawą uczymy dziecko umiejętności komunikacyjnych, empatii, współczucia, a przede wszystkim, wzmacniamy wspólne więzi. Gdy dziecko będzie czuło się związane z rodzicem, będzie mu ufać i czuć się bezpiecznie, wówczas zdecydowanie łatwiej pozwoli się uspokoić.

Przeczytaj także: Proste sposoby na poprawę zachowania i nastroju dziecka

Bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu, zapisz się na newsletter >> ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content